Tegning av andregrads funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tapakron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 17/07-2009 13:16

Hei
Jeg lurer på om hvordan man kan tegne andregradsfunksjon på ark, ikke digitalt.
Funksjonen : f(x)= x^2 + 2x
Bunnpunkt er: (-1,-1)
Hvordan skal jeg klare å se ut fra funksjonen om hvor mye funksjonen stiger?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kan ta inspirasjon fra den digitale tegningen: maskinen regner ut funksjonsverdier i mange punkter og setter om rette streker mellom dem. Du kan regne ut litt færre punkter, og bruke litt mindre rette streker. Forøvrig kan du regne ut stigning ved å derivere funksjonen.
Tapakron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 17/07-2009 13:16

åja,,, ok tusen takk! =)
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Det jeg pleide å gjøre på slike oppgave var å sette inn en hvilken som helst x-verdi inn i funksjonen, slik at jeg fikk ut en y-verdi. Så gjentok jeg prossesen et par ganger med ulike x-verdier, og etter en stund hadde jeg nok punkter til å kunne se hvordan grafen skulle gå. Da var det bare å skissere grafen, slik at den gikk gjennom alle punktene.

I oppgaver som dette skal det stå 'skisser', for å tegne en graf av en orden høyere enn én for hånd er tilnærmet umulig. Det er for mye å kreve, så derfor brukes 'skisser', for det innebærer mindre nøyaktighet, men skissen skal selvsagt være god nok til at en kan se ca hva skjæringspunktene med de ulike aksene er.
Tapakron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 17/07-2009 13:16

Åja, det var smart. Det er bare at det tar litt tid. men tusen tusen takk! =D
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Jepp, det tar litt tid, og det er nettopp grunnen til at jeg ikke likte dem spesielt godt. Selv læreren min unngikk dem mesteparten av tiden. :p Jo mer du gjør slike oppgaver, jo raskere går det å gjennomføre dem, og det er jo noe. Og jo, bare hyggelig.
Svar