R1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
morel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 30/05-2012 11:22

Hei,

Jeg har undersøkt litt rundt på nett angående matte på VGS nivå og har ett spørsmål angående dette. Jeg vurderer å søke meg inn på ett fag som har R1 som krav. Slik som jeg har skjønt det nåværende nivået på matten, vil 1T være grunnfaget for 1. året på VGS. 2. året på VGS kan man ta R1 og 3. året R2 - stemmer dette? Man har og et alternativ å ta 1T for så å følge opp med S1 og S2 for å komme på R1 nivå?

Og hva er forskjellen på 1T og 1P?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

På VGS har man fire hovedveier å gå:

1P -> 2P
1T -> 2T
1T -> S1 -> S2
1T -> R1 -> R2

For å ta fag som krever R1 kan man som du sier også velge å ta S1 og så S2 etter 1T. Ulempen (kommer jo an på hvordan man ser på det) er at det tar lenger tid. Hvis man først skal bruke to år så kan det være lurere å ta R1 og R2. Det er mange fag som krever R1, der det likevel kan komme godt med å ha tatt R2 også.

Hvis du er kjent med VGS-fagene før Kunnskapsløftet så tilsvarer 1P det som het 1MY og 1T tilsvarer det som het 1MX (sånn ca.) 1P er altså mer praktisk anlagt og dreier seg mindre om algebra, ligninger, osv. 1T dekker et mer teoretisk pensum som bygger opp til R1. Det dreier seg bl.a. om trigonometri, irrasjonale ligninger og derivasjon. Slik jeg forstår det / husker så er du nødt til å ta 1T hvis du skal ta R1 senere. Det vil i alle fall være en god idé.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
morel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 30/05-2012 11:22

Tusen takk for ett kjapt og godt svar!

Dvs. at for å friske opp + få rett nivå, tar jeg 1T og så R1. Har 1P matte fra da jeg gikk på VGS, så 1T blir noe mer avansert enn dette + R1 som da tilsvarer 2MX
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer, 1T blir noe mer avansert enn det du har hatt før, og R1 blir omtrent som 2MX. Velkommen til forumet forresten :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
morel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 30/05-2012 11:22

Takker! Ja, dette blir jo spennende - spesielt om jeg setter meg ned med dette fra neste uke. Nå vet jeg i hvertfall hvordan jeg skal gå fram på mattefronten, så takk for det :)!
Svar