R1 EKSAMEN - Klage til Udir

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg anmodere alle å sende en klage til www.udir.no
angående for mange oppgaver og vanskelighetsgrad på eksamensoppgaver som overgår pensum i R1. Mange av oppgavene var relatert til R2 pensum og langt over det kravet stilles til R1 kandidater.

Jeg vurderer å sende en klage på tid og vanskelighetsgrad. Det var veldig dårlig tid på å løse så mange utfordrende oppgaver.

Jo flere bringer saken videre, desto sterkere står vi til å få mildere bedømmelse. Mener dette er en viktig faktor for å styrke demokrati blant kandidatene. Vi kan ikke godta urettferdig behandling. Hvis vi sammenlikner vanskelighetsgrad og mengden oppgaver så har vi værrt forsøkskaniner, ja du leste riktig, forsøkskaniner.

Ikke la deg bli behandlet urettferdig, klag før det er forseint og skriv mail eller brev til både Udir, privatistkontorer og evt. skole du tilhører.

Bruk stemmen din !
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kom gjerne med konkrete eksempler på hva som overgår R1-pensum.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg er spent på eksemplene du vil komme med. Du skjønner sikkert at klagen din står og faller ved disse eksemplene. At du fikk dårlig tid og syntes oppgavene var vanskeiige, kan jo skyldes at du ikke kunne stoffet godt nok.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Kunne kanskje vært fint å legge frem den aktuelle eksamenen for de av oss som ikke hadde den?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Den er lagt ut her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32509

Jeg kan ikke se noe som er utenfor R1-pensum her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Vektormannen skrev:Den er lagt ut her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32509

Jeg kan ikke se noe som er utenfor R1-pensum her.
Takk! Kan heller ikke se at dette er noe utenfor R1-pensum. At det var for mange oppgaver er ikke opplagt for meg - om så var tilfellet og mange slet med dette tror jeg helt sikkert sensor tar høyde for dette under rettingen. Uansett tror jeg det er liten vits i å klage her, altså.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Det er utenfor R1 pensum, en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver, og man har knapt 5 timer til å løse så mange oppgaver.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

rembrandt skrev:en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver
Hvilke oppgaver?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

rembrandt skrev:Det er utenfor R1 pensum, en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver, og man har knapt 5 timer til å løse så mange oppgaver.
At du ikke vet hvordan du skal løse oppgavene betyr ikke at det er utenfor R1-pensum. Det er ingenting i denne eksamenen som krever integrasjon.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Men inni h... mye jobb var det! Sammenliknet med tidligere eksamener så er jo dette en dags jobb for de som ligger midt på treet.

Var sliten og ville hjem etter del 1 jeg. Det hadde ikke skjedd med de foregående eksamene.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

rembrandt skrev:En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.
Kan du ikke gi eksempler som underbygger disse påstandene? Husk at oppgaver ofte kan løses på flere måter.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

rembrandt skrev:En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.
Jeg tror du mistolken Janhaa da han nevnte Lamberts Omegafunksjon. Det var på INGEN måte nødvendig, det var bare en alternativ metode.

Si hvilken oppgave som falt utenfor R1-pensum, så kan vi fortelle deg det motsatte. Alle oppgavene er helt gjennomførbare med det som står beskrevet i R1-bøkene.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg kommer hvert fall til å benytte meg av min stemme til å ikke gjøre noe som helst. For det første er det helt splitter pine umulig for en komite å lage en like lang, og krevende eksamen hvert år. Noen ganger blir den litt lengre, andre ganger litt vanskeligere. Denne gangen har eksamen vært noe lang, som påpekt tidligere, men den krever ingen kunnskaper utover R1 pensum.

At på til, vil undertegnede si denne er noe enklere i forhold til tidligere eksamener. Enkel sannsynlighetsregning, mye vis at oppgaver og geometri som med enkelhet kan løses via kalkulator, eller andre grafiske verktøy.
Det å kunne beherske IKT er faktisk et av læreplanmålene, kan du ikke dette så har ikke nok kompetanse innen faget dessverre.

Videre så er ikke sensorene idioter, karakterene blir stort sett normalfordelt. Om du tar en titt på sensorvurderingen står det med stor pen skrift:

Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.


Sensoren bedømmer din besvarelse utifra den kompetansen du har vist.

Videre anbefales det ikke å klage om en får en noe svak karakter. En ny vurdering slik jeg har forstått det, vil bedømmes av to nye sensorer, uavhengig av tidligere vurderinger. Altså om 90% av elevene gjør det svært dårlig generelt sett, så vil en ny sensur ikke ta dette med i betraktningen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ZizouJR
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 13/03-2012 16:37

Nebuchadnezzar skrev:Jeg kommer hvert fall til å benytte meg av min stemme til å ikke gjøre noe som helst. For det første er det helt splitter pine umulig for en komite å lage en like lang, og krevende eksamen hvert år. Noen ganger blir den litt lengre, andre ganger litt vanskeligere. Denne gangen har eksamen vært noe lang, som påpekt tidligere, men den krever ingen kunnskaper utover R1 pensum.

At på til, vil undertegnede si denne er noe enklere i forhold til tidligere eksamener. Enkel sannsynlighetsregning, mye vis at oppgaver og geometri som med enkelhet kan løses via kalkulator, eller andre grafiske verktøy.
Det å kunne beherske IKT er faktisk et av læreplanmålene, kan du ikke dette så har ikke nok kompetanse innen faget dessverre.

Videre så er ikke sensorene idioter, karakterene blir stort sett normalfordelt. Om du tar en titt på sensorvurderingen står det med stor pen skrift:

Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.


Sensoren bedømmer din besvarelse utifra den kompetansen du har vist.

Videre anbefales det ikke å klage om en får en noe svak karakter. En ny vurdering slik jeg har forstått det, vil bedømmes av to nye sensorer, uavhengig av tidligere vurderinger. Altså om 90% av elevene gjør det svært dårlig generelt sett, så vil en ny sensur ikke ta dette med i betraktningen.
Kunne ikke vært mer enig. Jeg vil si denne eksamenen var lettere enn tidligere gitte eksamener. Flere oppgaver, men dersom man kan pensum er de fleste oppgavene rimelig greie, bortsett fra et par vanskelige(7c bland annet). Som jeg har sagt tidligere tror jeg nok mange, meg selv inkludert får svi for at de kladder. Hadde jeg ført direkte inn uten å kladde, hadde jeg nok spart 20-30 min, og da hadde jeg hatt tid til å se at oppgave 10 var piss enkel. Har nå hvertfall lært at det å trene på føring er noe man bør bruke litt tid på når man forbereder seg til eksamen.
Svar