Sannsynlighetsregning: Uavhengige hendinger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

I hovedgata i Andeby er det ett lyskryss. Lyset er grønt 60% av tida og rødt 40% av tida. En dag passerer Donald lyskrysset seks ganger.

a) Finn sannsynligheten for at Donald får grønt lys hver gang han kommer fram til krysset.

b) Finn sannsynligheten for at Donald får rødt lys hver gang han kommer fram til krysset.


På "a)" har jeg gjort slik

Bilde

Dette stemmer med fasiten. Når jeg da skal gjøre det samme med
oppgave "b)" får jeg et svar som ikke ligner svaret i fasiten på nært.

Hva er galt?
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

På min kalkulator står det 4.096E-03
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Trond skrev:På min kalkulator står det 4.096E-03

...som er det samme som 4,096*10[sup]-3[/sup] = 0,004096, bare skrevet på standardform.


Ok? Hvis ikke:

Se i stikkordsregisteret i læreboka på ordet "standardform". Så finner du ut hvordan kalkulatoren "skriver" slike tall.
Gjest

ettam skrev:
Trond skrev:På min kalkulator står det 4.096E-03

...som er det samme som 4,096*10[sup]-3[/sup] = 0,004096, bare skrevet på standardform.


Ok? Hvis ikke:

Se i stikkordsregisteret i læreboka på ordet "standardform". Så finner du ut hvordan kalkulatoren "skriver" slike tall.
Kan man trykke på noen knapper på kalkulatoren for å omforme til desimalsvar? Jeg bruker Casio (9750).
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Tja, ikke sikker på om du kan endre på det, men hva med å heller lære deg å lese det? Ikke vanskelig, og mye lettere å bruke når det er snakk om store tall.

Står det f.eks. E-03, betyr det at du skal flytte kommaet 3 plasser til venstre. Står det E-08, betyr det at du skal flytte kommaet 8 plasser til venstre.

Dersom det står E+4, betyr det at du skal flytte kommaet 4 plasser til høyre.

Ser du systemet? Kalkulatoren gjør det egentlig for at tallet skal være lettere å lese for deg. (Du slipper å telle siffer i store tall).
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Irritert skolejente

På min kalkulator står det 7E9, hva i alle dager skal det bety? :shock: :evil: :idea: :?:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Irritert skolejente skrev:På min kalkulator står det 7E9, hva i alle dager skal det bety? :shock: :evil: :idea: :?:
Det betyr $7 \cdot 10^9$, altså 7 milliarder.
Bilde
Svar