Ekstremalverdier! Trenger hjelp veldig kjapt!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Hei! Jeg skal nå begynne på vg2, med R1 matematikk og ser fram til det:))!

Jeg tittet nylig gjennom T-matte boka for å se om jeg hadde glemt noe, og selvfølgelig måtte det være noe!(læreren vår var sykemeldt i 3 måneder, så vi fikk ikke fullstendige mattetimer før etter 1 måned...).

Spørsmålet kommer fra side 275 fra "sigma 1T".

Spørsmålet er: vi har et rektangel med lengde 60cm, bredde 40cm, og høyde x, cm.

Vi vet ikke hvor mye vi skal klippe vekk fra hjørnene for å få størst mulig areal, så det blir 60-2x, og 40-2x.

V(x) = l * b * h = (60 - 2x) * (40 - 2x) * x = 4x^3 - 200x^2 + 2400x
V`(x) = 12x^2 - 400x + 2400

Jeg vet hvordan jeg skal gå fram, men problemet er at jeg ikke forstå HVORFOR vi må finne "X" utifra den deriverte?? Altså, hvorfor må vi løse likningen til den deriverte
"12x^2 - 400x + 2400 = 0", og ikke til funksjonen som er "4x^3 - 200x^2 + 2400x = 0" for å finne maximum volum med de verdiene vi har oppgitt!

Det er det jeg egentlig trenger svar på :))! Håper det var forståelig!
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hadde du kjent det største mulige volumet, [tex]V_{maks}[/tex], kunne du løst likningen [tex]V(x)=V_{maks}[/tex] for å finne ut hvilke x-verdier som gir det volumet. Men det gjør du altså ikke. Derimot kjenner man den deriverte der volumsfunksjonen er på sitt maksimale.

Løser du likningen [tex]V(X)=0[/tex] finner du bare når volumet er null, og jeg kan garantere deg at det ikke er det største volumet!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hadde blitt mer forståelig om du hadde benyttet deg av latex
men det går fint for denne gangen.

http://i.imgur.com/UWnxf.png

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

Kort sagt når du løser en likning, så prøver du å finne ut når høyre side er like stor som venstre side. Du kan tenke deg en skålvekt som har to sider

Bilde

Så når du "løser en likning" finner du for eksempel ut for hvilken x-verdi høyre og venstre side av likningen er like.

[tex]V(x) = 4x^3 - 200x^2 + 2400x [/tex]

Er en funksjon som gir deg hvor stort volum boksen har for ulike [tex]x[/tex]-verdier. Løser du likningen V(x) = 0 finner du bare ut for hvilke x-verdier volumet av boksen er null. Likningen V(x) = 5 gir deg for eksempel for hvilke x-verdier boksen volumet av boksen er 5 cm^3 . Denne likningen sier ikke noe om maksimal mengde.

Den deriverte av en funksjon sier noe om forandringen til funksjonen, hvor raskt eller sakte en funksjon stiger/ synker. I ett toppunkt og ett bunnpunkt så stiger ikke eller synker funksjonen. Slik at i et eventuelt topp/bunnpunkt så er [tex]V^\prime(x) = 0[/tex]. En kan og tenke på den deriverte som stigningstallet til en tangent i ett punkt, stigningen i ett topp/bunnpunkt er null, og da har vi en horisontal tangent.

Prøv å lag noen tegninger så blir dette noe klarere =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Tusentakk!!! det skikkelig forståelig:)! nå trenger jeg ikke å tenke på dette mer:)!!

Problemet var at jeg ikke klarte å lage et bilde av det, jeg tenkte ikke at tangenten kunne være rett.. tenkte bare at den skulle stige eller synke:)!
Svar