Hvordan angripe matematikken?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Voodoo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 30/08-2012 23:07

Hei, Jeg har et ønske om å søke ingeniørstudier til neste år, og vil gjøre dette ved å søke opptak via TRESS, tresemesterordningen.

Dette sommerkurset betyr MYE matematikk på relativt kort tid, og det kan nevnes at det er 6 år siden jeg sist satt på skolebenken. Da, i en noe umotivert guttekropp presterte jeg å oppnå karakteren 4 i T-matte.

Jeg vil påstå at jeg lærer ganske lett og har en logisk tilnærming til det meste, derfor har jeg troa på at jeg kan klare vanskeligere matte selv etter mange år.

Min plan er å bli så dyktig som mulig i pensumet R1+R2, og selvfølgelig den grunnleggende matematikken som underbygger dette, frem til sommerkurset begynner juni 2013. På den måten vil jeg møte forberedt og ha den beste mulige måten til å bestå sommerkurset, men også den ekstra matematikken som da følger de tre første semesterne.

Kan noen gi meg en mer eller mindre konkret plan på hvordan jeg best kan oppnå disse målene innen fristen?
Hva bør jeg lære meg i hvilken rekkefølge for å best kunne forstå økende vanskelige temaer?

Jeg setter stor pris på alle konstruktive svar, og håper det ubegrensede talentet som finnes innenfor dette forumets fire vegger vil hjelpe en kar som er fanget i en ufaglært møkkajobb og som føler at han ikke får utnyttet sitt potensial :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er nok ganske mange svar her inne, men det som går igjen er relativt enkelt.

1. REGN TIL DU SPYR

Regn, regn regn regn ... Forstår du ikke noe regn flere oppgaver. Sjekk ut nettsider som UDL.no og KhanAcademy og PatrickMT

Er det en spesifikk oppgave du står fast på så spør her inne på forumet. Er flere ildsjeler som svarer deg raskt og forhåpentligvis presis.

2. Unngå hull!

Ikke gå videre før du er trygg på det grunnleggende. Addisjon, divisjon av tall. Logaritmeregler, potensregler, trigonometriske identiteter, derivasjonsregler osv. Ikke bare pugg formler, men oppnå en forståelse.

Begynner en å få hull i forståelsen, vil du bygge på et vaklende tårn, med flere og flere hull. Og tilslutt vil du ikke klare å lære mer matte, da det grunnleggende mangler.

3. Tegning

Tegn masse( R1 er "bare" tegning), trediagram, venndiagram, permutasjoner, geometri, trigonometri, funksjoner osv. Bind det abstrakte til det konkrete, trekk paralleler til ting du kan.

Hva er planen din videre, ingeniør eller?
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 30/08-2012 23:38, redigert 1 gang totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

khanacademy.org hjalp meg veldig i noenlunde samme situasjon som du er i. Hadde ikke matematikk i 10. klasse, besto 1MX uten egentlig å ha lært så mye, så skulle jeg plutselig ta R1+R2 noen år senere.

Det var ikke lett og jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne. Så begynte jeg å se videoer, og gjøre oppgaver på den siden, og nå tør jeg påstå at jeg er ganske ajour ;)
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

Nebuchadnezzar skrev:Det er nok ganske mange svar her inne, men det som går igjen er relativt enkelt.

1. REGN TIL DU SPYR

Regn, regn regn regn ... Forstår du ikke noe regn flere oppgaver. Sjekk ut nettsider som UDL.no og KhanAcademy og PatrickMT

Er det en spesifikk oppgave du står fast på så spør her inne på forumet. Er flere ildsjeler som svarer deg raskt og forhåpentligvis presis.

2. Unngå hull!

Ikke gå videre før du er trygg på det grunnleggende. Addisjon, divisjon av tall. Logaritmeregler, potensregler, trigonometriske identiteter, derivasjonsregler osv. Ikke bare pugg formler, men oppnå en forståelse.

Begynner en å få hull i forståelsen, vil du bygge på et vaklende tårn, med flere og flere hull. Og tilslutt vil du ikke klare å lære mer matte, da det grunnleggende mangler.

3. Tegning

Tegn masse( R1 er "bare" tegning), trediagram, venndiagram, permutasjoner, geometri, trigonometri, funksjoner osv. Bind det abstrakte til det konkrete, trekk paralleler til ting du kan.

Hva er planen din videre, ingeniør eller?
Helt enig! Det var hullene Khan hjalp meg med å tette. Hadde vi byttet ut vanlige lærere med et dataprogram, hadde ingen av oss hatt slike hull ;)
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Det er bare å kjøpe bøkene og begynne å regne. I tillegg til forumet, udl.no og khanacademy vil jeg anbefale videoene til Bjørn-Ove Thue. De gir en fin kapittelvis gjennomgang av Sinus-bøkene. Noe jeg setter stor pris på med disse videoene, er at de gir en grei innføring i hvordan man bruker GeoGebra.

Jeg har forøvrig brukt både Sigma og Sinus, og er kommet frem til at for meg egner Sinus-bøkene seg best til selvstudium, siden de bruker mye plass på forklaringer og beviser. Sigma synes jeg litt for ofte bare presenterer en formel. Men det er sikkert delte meninger om hvilke bøker som er best.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Hei, dette med hull er viktig!
Av å ha sett på andre bruke et par dager på kapittel 1 og 2 i sinus, for å så bruke uante mange strevsomme dager på resterende pensum i de neste årene på ing.studiet vil jeg anbefale deg å bli stødig på de mest enkle tingene.

Bruker du kjedelig lang tid på kapittel 1 og 2 vil jeg påsto at du har med deg et meget nyttig verktøy videre i dine studier.
Voodoo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 30/08-2012 23:07

@Nebuchadnezzar: Det var i hvert fall ambisjonen!

Tusen takk for mange flotte tilbakemeldinger! En spesiell takk
for de fantastiske matteressursene i form av videoer, de vil komme godt med!

Jeg har fått tak i en T1 bok fra et yngre familiemedlem; Vil dere råde med til å gå igjennom denne før jeg begir meg ut på R1? I så fall hvilke temaer i denne boken er spesielt viktig å beherske som grunnlag for R1?

Og finnes det lignende videoer for T1 temaene?

Takk igjen for mye god hjelp!

-Voodoo
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Her finner du videoer til 1T, men dessverre bare til halvparten av pensum: https://sites.google.com/site/matematikk1tomvendt/

Jeg ville regnet oppgavene i 1T-boken. Da ser du fort hvor hullene er. :)
Svar