Trenger tips til forbredelse av muntlig eksamen i Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg skal ta fysikk 1 som muntlig eksamen (privatist) og trenger tips og råd til hvordan jeg bør forbrede meg i dette faget?

Hvilken bok vil dere anbefale og tips til hvordan jeg bør gå gjennom boken?

ser frem til gode råd...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hvordan man best lærer seg noe som helst på egenhånd er nok veldig individuelt. Men et prinsipp som ser ut til å funke er SQ3R.

Noe som fungerer veldig bra for meg (og for andre jeg har snakket med) er å lese en "enhet" med stoff (Et kort kapittel, et avsnitt, en vanskelig setning, et regneeksempel, et teorem, en fysisk lov, etc.) og så se bort fra eller lukke boka og prøve å fortelle/forklare det du nettopp leste (gjerne høylytt) som om du forklarer det til noen som aldri har hørt det før. Da finner du med en gang ut hva du ikke har forstått og hva du kan.

For bok, send mail til et par VGSer i nærområdet og spør hva de bruker. Der kan du sikkert også spørre om fremgangsplan (hvilke kapitler de har når).

Jo mer realistisk du øver til eksamen, jo bedre presterer du. Hvis du bare har 20 min til å forberede deg til muntligen, så bruk de samme kriteriene når du øver deg til eksamen.

For hjelp så kan du se f.eks. her.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Begynn umiddelbart å jobbe jevnt og trutt med oppgaver. Hvilken bok du bruker, er mindre viktig enn at du faktisk jobber deg gjennom den.

Jeg skal ta fysikk 1 selv, og ser at det er mye stoff å jobbe seg gjennom. Det er bare å regne oppgaver hver dag. Ikke utsett regningen og tro at du kan ta et skippertak en uke før eksamen.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg leste kapittel 1 igår som omhandler bevegelseslikninger. Idag har jeg tenkt å regne oppgaver for dette kapitlet.

Sentrale ting i dette kapitlet er vel bevegelseslikninger, fritt fall, Galileos eksperiment og psydovitenskap (astrologi), hypoteser etc.

Kan noen gi meg tips til hvordan jeg skal få mest mulig pensum fra dette kapitlet inn i minnen.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Regn alle oppgavene og lær deg formlene. Disse formlene får du også bruk for senere. Jeg holder på med kapitlet om mekanisk energi nå, og bevegelsesformlene dukker opp her også i ulike varianter.

Det er så mange oppgaver og så mye grubling og fikling med formler som skal til for å løse dem, at du garantert husker en god del når du har gjort alle oppgavene. Men det er mye jobb.

Når du har jobbet mye med en enkelt oppgave uten å komme helt i mål, er det lurt å stille spørsmål i forumet. Da forstår du svaret du får, siden du allerede har tenkt og prøvd deg frem i ulike retninger.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

det første kapitlet er jo strengt tatt bare 4 formler å huske på

v=vo + at

s= 0.5 (vo + v) t

s = vot + 0.5at^2

v^2= vo^2+ 2as

bare pugg disse formlene så kan du det

resten av det er jo bare å bare bruke logikk

astrologi er jo pseduvitenskap fordi det ikke kan etterprøves osv

forøvrig må det påpekes at jeg personlig slet med mangelen på forsøk

hvis du kommer opp i elektronikk eller noe sånt og skal koble sammen kretser så kan det bli vanskelig

de 5 første kapitlene derimot bør være greie å håndtere bruk en dag på hvert kapittel

lykke til på eksamen
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg utsetter Fysikk 1 til neste semester, da skal jeg sette meg dypt inn i hvert kapittel og lage en blog om det slik at andre kan også få nytte av mine kunnskaper.

Auf Wiederzehen
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

:?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Toppen av prokrastinering.
Bilde
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

bare for å booste motivasjonen din mhp. fysikken! :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=lmTmGLzPVyM
Svar