Kombinatorikk og sannsynlighet - R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

En eske inneholder 10 røde og 15 grønne kuler, alle kulene er like, vi plukker ut fem kuler. Hva er sannsynligheten for at tre av kulene er røde dersom vi legger kulene tilbake etter hver trekning?

jeg vet at det blir 10^3 * 15^2... men dette sier oss bare at vi tar 3 kuler først og 2 kuler etter der igjen, ikke sant? Så her må vi ta med de ulike rekkefølgene og da blir det permutasjoner regner jeg med...

hvordan skal jeg gå fram? hvordan skal jeg kombinere rekkene? takker for svar!

1 ting til: jeg har prøve om 3-4 dager og siden i går har jeg gjort 30 oppgaver, inkl test deg selv oppgaver hvor jeg bare er usikker på 2 av oppgavene, nemlig den typen oppgaver jeg lurer på nå og en annen som jeg tror jeg kan klare, hehe.. det er ingen flere slike oppgaver i boka som denne jeg spør etter, hvor finner jeg lignenede oppgaver som det her?? og tror dere det er nok med rundt 35 oppgaver til hvis jeg har basis forståelsen? er ute etter 6ern!

takker for svar!
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Prøv å sette opp en binomisk sannsynlighetsfordeling.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du tenker riktig på første oppgave, at du må ta med permutasjonene, eller hvordan rekkefølgen på trekningen må tas med i betraktningen.
Her kan du tenke på for eksempel binomisk fordeling.

Vi har 25 kuler og skal trekke ut 5 av disse, hvor mange måter kan dette bli gjort på ?

Hvor mange oppgaver du regner har lite med hvor flink du er. Selvsagt er det bra å regne mange oppgaver, men det er viktigere å forstå hva en faktisk gjør, og hvorfor svaret blir riktig.

Oppgaven din kan og bli løst ved å tegne et litt stort trediagram =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar