Linært forholstall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
omar
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/01-2011 17:36

Jeg forstår ikke helt dette spørsmålet:
Arbeidstegningen viser enden av en sylinder. Hva er diameteren i sylinderen når tegningen er i målestokken
a) 1:20 b)4:1
Hvordan skal jeg regne diameteren hvis det står ikke hvor lengt den er i virkeligheten?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Står det noe på bildet om hvor lang diameteren er? Hvis ikke kan du jo bare måle dette med linjalen, hvis det er mulig.

I oppgave a vet du jo at 1 enhet på tegningen tilsvarer 20 enheter i virkeligheten. Klarer du da å finne diameteren?
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

Du vet jo diameteren på tegningen, for den har du jo. Oppgaven er å bruke den informasjonen sammen med det du vet om målestokk til å finne diameteren i virkeligheten.
omar
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/01-2011 17:36

mikki155 skrev:Står det noe på bildet om hvor lang diameteren er? Hvis ikke kan du jo bare måle dette med linjalen, hvis det er mulig.

I oppgeave a vet du jo at 1 enhet på tegningen tilsvarer 20 enheter i virkligheten. Klarer du da å finne diameteren?
du hadde rett. JEg trodde ikke at jeg skal måle diameteren. takker :D
Svar