Mekanisk Energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Magn1sx
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/08-2012 10:59

Har prøve imorgen og det haster dermed litt med hjelp til en oppgave jeg har sittet med i flere timer nå. Finner ikke noe løsningsforslag på den noe sted.

Oppgaven lyder slik:

"En vogn med masse 0,25 kg beveger seg i en bane slik figuren viser. Vi ser bort fra friksjon. Vognen kommer kjørende på det vannrette stykket AB med farten 6,0 m/s. a)Hvor stor fart har vognen i det laveste punktet c? I punktet D og på det vannrette stykket EF b) Hva er den minste farten vognen kan ha ved B dersom den skal komme opp til punktet E?"



Her er figuren:

Bilde



Kan jeg få utrengning av oppgavene, trenger ikke mye forklaring da jeg skjønner meste bak det.


- Magnus
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Hei! Kunne du skrevet hva du har prøvd så langt og hvorfor dette ikke virker?
Magn1sx
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/08-2012 10:59

Karl_Erik skrev:Hei! Kunne du skrevet hva du har prøvd så langt og hvorfor dette ikke virker?
Har egentlig lite tid.. Skal snart legge meg så bare en utrekning har gjort seg. Vær så snill.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

For å finne farten i bunnen av bakken kan du vel vri litt på setningen om fritt fall slik at du får [tex]v=sqrt{v_0^2+2g(h_0-h)}[/tex] Da får jeg at farten er 7.7 m/s

Fint om noen sier fra om dette er feil :)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Magn1sx skrev:
Karl_Erik skrev:Hei! Kunne du skrevet hva du har prøvd så langt og hvorfor dette ikke virker?
Har egentlig lite tid.. Skal snart legge meg så bare en utrekning har gjort seg. Vær så snill.
Kan hjelpe deg med b)-oppgaven - løsningen på a) er mer eller mindre lik. Vogna kommer akkurat opp til E dersom farten der er null. Da er all den kinetiske energien i A gått over til potensiell energi, som betyr at [tex]0.25 kg \cdot (3.0 - 2.2)m \cdot g= \frac 1 2 \cdot 0.25 kg v_0^2[/tex]. Dette kan du løse og få [tex]v_0 = \sqrt{2 \cdot 0.8 m \cdot g} \approx 4 \frac m s [/tex].
Magn1sx
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/08-2012 10:59

[quote="malef"]For å finne farten i bunnen av bakken kan du vel vri litt på setningen om fritt fall slik at du får [tex]v=sqrt{v_0^2+2g(h_0-h)}[/tex] Da får jeg at farten er 7.7 m/s

Fint om noen sier fra om dette er feil :)[/quote

Dette er rett, men hva gjorde du tidligere?
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Jeg begynte med setningen for fritt fall og endret slik at ligningen ble løst med hensyn på [tex]v[/tex], som vist. Da er det bare å sette inn tallene: [tex]v=\sqrt{(6m/s)^2+2\cdot 9,81m/s^2 \cdot 1,2m}\approx 7,7m/s[/tex]

Lykke til på prøven!

Edit: Setningen om fritt fall er[tex] \frac{1}{2}mv^2+mgh=\frac{1}{2}mv_0^2+mgh_0[/tex]

Her er vi ute etter [tex]v[/tex]. Etter litt algebra ender vi opp med ligningen over. Håper det var til hjelp :)
Svar