Trenger hjelp, hvordan man skal lage ulikheter, optimering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

hei, jeg holder på med en oppgave og jeg har løsningforslaget. Men det er en ting jeg ikke forstår, det er hvordan jeg skal lage ulikheten for dette. Håper noen kan hjelpe?? :)

Oppg er slik:

En sjokoladefabrikant har to typer småskjokolader på lager. Det ene typen er fylt med nougat og den andre er fylt med mint. Fabrikanten har 130kg nougat sjokolade og 170kg mintsjokolade. Sjokoladen blir solgt i to forskjellige blandinger. Bladning A inneholder like mye av hver sjokolade. I bladning B er det en tredel med nougat og to tredeler med mint. Bladning A blir solgt for 80kr per kg, og bladning B for 72kr per Kg.
Det blir produsert x kg av blanding A og y kg av blanding B

a) tegn det mulig området for x og y, og deretter tegn ei nivålinje og finn den maksimale inntekten

jeg tror jeg kan gjøre resten selv, men slitter bare med å starte med å lage disse ulikhetene.
Har sett løsningforslaget, men forstår forsatt ikke hvordan man skal tenke! Hvis noen vil se fasiten, er det bare å spørre!
_________________
Is it better to try and fail than to not try at all !
Svar