Hei, hjelp med litt matte ':)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jabar96
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 19/10-2012 14:26

Heisann, jeg har tentamen i 1T imorgen, og jeg har noen oppgaver som jeg ikke klarer, og som jeg trenger litt hjelp med. Jeg håper dere tar dere litt tid og ser over disse oppgavene :) Takk på forhånd :D

Oppgave 2.226
Skolen skulle ha aktivitetsdag. Elevene kunne velge mellom slalåm, skitur og aking. 2|5 av elevene valgte slalåm, 3|10 valgte skitur, og 3|15 valgte aking.

Hvor stor del av elevene var ikke med på aktivitetsdagen?

Oppgave 2.232
Multipliser ut og trekk sammen.
a) 2|3(a+3b)(a-3)
b) 3|4(1|3a-b)(4|3a+b)
Sist redigert av Jabar96 den 09/12-2012 17:13, redigert 2 ganger totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jabar96 skrev:Heisann, jeg har tentamen i 1T imorgen, og jeg har noen oppgaver som jeg ikke klarer, og som jeg trenger litt hjelp med. Jeg håper dere tar dere litt tid og ser over disse oppgavene :) Takk på forhånd :D

Oppgave 2.226
Skolen skulle ha aktivitetsdag. Elevene kunne velge mellom slalåm, skitur og aking. 2|5 av elevene valgte slalåm, 3|10 valgte skitur, og 3|15 valgte aking.

Hvor stor del av elevene var ikke med på aktivitetsdagen?

Oppgave 2.232
Multipliser ut og trekk sammen.
a) 2|3(a+3b)(a-3)
b) 3|4/1|3a-b)(4|3a+b)
Første, adder brøkene sammen. Hva får du? Trekk det fra 1, så har du svaret.

Andre, WHAT? Tegnet " | " brukes vanligvis som absoluttverditegn, så jeg må anta at du prøver å bruke det som brøktegn? Du har også en parentes som lukkes, men aldri åpnes...
Bilde
Svar