Oppgave om omforming av formler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
christina.22
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 14/07-2012 17:14

Jeg ble bedt om å omforme t=m/v

Til å begynne med fikk jeg feil svar fordi jeg gjorde dette:

t*m=m / v *m

t*m=V

Jeg fikk riktig svar ved å gjøre dette:

T=M/V

T*V=M/V*V

T*V/T=M/T

V=M/T

Jeg vet at hvis en likning inneholder et brøk må man alltid gange ut et av tallene. Til å begynne med trodde jeg at det var å gange ut det tallet man ville få bort, som er derfor jeg ganget ut M.

Jeg vil bare dobbelt sjekke om det er riktig å si at man skal alltid gange ut nevner?

[/img]
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

I denne oppgaven er det nok lurest å gange med nevner. Det viktigste er uansett å bruke regnereglene korrekt. Du gjør det riktig siste gangen.

[tex]t = \frac{m}{v}[/tex]

[tex]t \cdot v = \frac{m}{v} \cdot v[/tex]

[tex]t \cdot v = \frac{m \cdot v}{v}[/tex]

[tex]t \cdot v = m[/tex]

[tex]\frac{t \cdot v}{t} = \frac{m}{t}[/tex]

[tex]v = \frac{m}{t}[/tex]

Du foreslo først å gange med m:

[tex]t = \frac{m}{v}[/tex]

[tex]t \cdot m = \frac{m}{v} \cdot m[/tex]

Men da får du:

[tex]t \cdot m = \frac{m \cdot m}{v}[/tex]

[tex]t \cdot m = \frac{m^2}{v}[/tex]

Så dette gjør bare det opprinnelige problemet vanskeligere.
Sist redigert av Fibonacci92 den 12/12-2012 14:54, redigert 1 gang totalt.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Er ikke helt sikker på hva du mener? Men en likning kan godt inneholde en brøk. Jeg tror kanskje du refererer til forskjellen mellom å omforme et uttrykk (gjerne et algebraisk) mot det å omforme en likning. Hvis dette er tilfellet er forskjellen at et algebraisk uttrykk aldri kan endres i den forstand at hvis du setter inn verdier så vil startuttrykket gi noe annet enn sluttuttrykket. Dette gjør for eksempel at man må finne fellesnevner, man kan ikke bare multiplisere vekk nevneren.

I en likning derimot er det jo slik at det bare er de to sidene av likhetstegnet som skal være like. Dermed kan man multiplisere bort en nevner om dette er ønskelig, merk dog at dette ikke alltid er ønskelig, spesielt ikke om man ønsker å løse likningen for en variabel der dette ikke er mulig :)
6ix9ine

Jeg liker algebar
Svar