Fysikk 2 - Bevegelsesmengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hei. Har en oppgave;

En Rn (typ 222)-kjerne som har farten 500 m/s, sender ut en [tex]\alpha[/tex]-partikkel i sin egen fartsretning. Datterkjernen får farten 450 m/s i samme retning. Finn farten til [tex]\alpha[/tex]-partikkelen.

http://imgur.com/F7jToew

Her har jeg prøvd å løse oppgaven, hvis det er uklart, tar jeg gjerne et nytt bilde.

Men det jeg har tenkt først og fremst er; Når den sender ut en datterkjerne, vil datterkjernen bli lettere og av type Po(218). Og alfapartikkelen er det samme som He(4)?

Beklager at jeg ikke fikk skrevet opp atomene i ordentlig form, men prøvde å gjøre det så forståelig som jeg kunne.

Takk for hjelp.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Prøv å sette opp bevaringslikningene på nytt. Massene dine ser ut til å være feil, hvordan har du tenkt på dem?

Og hvorfor har du -v[sub]a1[/sub]?
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Regn med følgende:


[tex]m_{Rn}=222[/tex]

[tex]m_{po}=218[/tex]

[tex]m_{he}=4[/tex]

Massene du bruker kommer du ingensteds med. De er helt feil. Utenom det gjør du korrekt.

U er det samme som atommassen. [tex]1,67e^{-27}kg[/tex]

Husk at den første farten, [tex]500m/s[/tex] skal være positiv, ettersom den alltid skal følge det du har valgt som positiv retning.


Og, en liten notering på slutten.

Jeg merker meg at for at svaret skal bli korrekt, må du regne positivt fortegn på begge fartene.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Så jeg har bare valgt feil masser?

Blir det ikke korrekt om jeg setter Va1 som -500 m/s og Va2 som -450 m/s i og med at jeg har valgt positiv retning andre veien?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Joda, det blir riktig, men i likningen din har du jo valgt at de går motsatt retning, noe de ikke gjør ;)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Skjønner! Takk for hjelpen :)
Svar