Trenger hjelp litt urgent: fysikk 1 oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

hei jeg sliter med denne:

Ved oljeleting til sjøs blir lydbølger ifra en lyskilde sendt nedover sjøen, og reflekterte lydsignaler (ekko) blir registrert med en lyttekabel. Lydbølgene blir reflektert både fra havbunnen og fra grenseflatene mellom de ulike lagene av bergarter mellom havbunnen. I et område der havbunnen er et lag med skifer. Kom første reflekterte signal tilbake etter 88 ms og andre reflekterte signal etter 112 ms. Lydfarten i skjøvann er 1,5 Km/s og 2,5 Km/s. Vi regner med at lydbølgene har gått loddrett både på nedtur og opptur.

a) Hvor dypt er det ned til havbunnen?
b) Hvor tykt er skiferlaget?

Oppgave a fikk jeg til. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre på oppgave b.
Damc
Bilde
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

Kan værsåsnill og komme med løsningsforslag til oppgave b
Damc
Bilde
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Kan man ikke regne avstanden mellom første og andre ekko? Vil tro at det ekkoet som tar kortest tid er det ekkoet som treffer noe. Altså gjør det samme på oppgave b som a, bare at du tar a-b. Er ikke sikker på om det stemmer altså.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Her tuller du nok litt. Lydfarten i sjøvann kan ikke ha to forskjellige verdier. Lydfarten i sjøvann er nok ca! [tex]1,5km/s[/tex]. Dette kommer ann på temperatur i vannet osv osv.

Tenk på det som to ligninger. Du kan bruke strekningen på hvor dyp havflaten er. Du får oppgitt forskjellen i de to reflekterte signalene, hvor jeg regner med den ene representerer havbunnen, og den andre representerer havbunn + skifer. Da er det bare å finne dybden på havbunnen + skiifer, hvor du bruker tiden 112 millisekunder. Så er det bare å ta den strekningen du da finner, og trekke fra strekningen du fant i oppgave a.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
damc
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 01/02-2012 15:01
Sted: kollemo
Kontakt:

MrHomme skrev:Her tuller du nok litt. Lydfarten i sjøvann kan ikke ha to forskjellige verdier. Lydfarten i sjøvann er nok ca! [tex]1,5km/s[/tex]. Dette kommer ann på temperatur i vannet osv osv.

Tenk på det som to ligninger. Du kan bruke strekningen på hvor dyp havflaten er. Du får oppgitt forskjellen i de to reflekterte signalene, hvor jeg regner med den ene representerer havbunnen, og den andre representerer havbunn + skifer. Da er det bare å finne dybden på havbunnen + skiifer, hvor du bruker tiden 112 millisekunder. Så er det bare å ta den strekningen du da finner, og trekke fra strekningen du fant i oppgave a.
Du har rett der, slurvefeil med skrivingen: det skal står fart i sjøvann er 1,5km/s og fart i skifer 2,5km/s.
Fortsatt ingen anelse om hvordan jeg skal sette opp likninger med to ukjente? Og ja, jeg har prøv å gjøre som i a og ta b-a, gir ikke riktig svar?
Damc
Bilde
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

damc skrev:
MrHomme skrev:Her tuller du nok litt. Lydfarten i sjøvann kan ikke ha to forskjellige verdier. Lydfarten i sjøvann er nok ca! [tex]1,5km/s[/tex]. Dette kommer ann på temperatur i vannet osv osv.

Tenk på det som to ligninger. Du kan bruke strekningen på hvor dyp havflaten er. Du får oppgitt forskjellen i de to reflekterte signalene, hvor jeg regner med den ene representerer havbunnen, og den andre representerer havbunn + skifer. Da er det bare å finne dybden på havbunnen + skiifer, hvor du bruker tiden 112 millisekunder. Så er det bare å ta den strekningen du da finner, og trekke fra strekningen du fant i oppgave a.
Du har rett der, slurvefeil med skrivingen: det skal står fart i sjøvann er 1,5km/s og fart i skifer 2,5km/s.
Fortsatt ingen anelse om hvordan jeg skal sette opp likninger med to ukjente? Og ja, jeg har prøv å gjøre som i a og ta b-a, gir ikke riktig svar?

Da endrer det seg litt her, selv om metoden blir den samme som over. Du vet jo at ned til havbunnen tar det [tex]44ms[/tex]. Da gjenstår det [tex]12ms[/tex] hvor farten til lyden er [tex]2,5km/s[/tex]. Da finner du strekningen her. Du har tid og fart. Så trekker du bare fra strekningen til havbunnen, og voila!
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
arad

a)
s=vt
s=1,5*10^3*88*10^-3 =132m
Det var avstanden for både nedtur og opptur derfor
132/2=66m er dypten til havet

b)
den tiden som lyden passerer skiferlaget er 112-88=24 (*10^-3)
vi bruker samme formel som a oppgave
s=24*10^-3 *2.5*10^3=60m
dette er avstanden til at lyden går og tilbake inni skiferlaget derfor
60/2=30m
er høyden til skiferlaget
Svar