R2 - Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

Oppgave:
Finn en vinkel i første omløp som har samme
1. sinusverdi som 390°
2. cosinusverdi som -90°

Fasit:
1. sin390° = sin30° = sin150°
2. cos(-90°)=cos90°=cos270°

-
Jeg har lest teorien i forkant og sett på eksempler i boka. Jeg prøvde å se på fasiten om jeg forsto hvordan jeg skulle løse oppgaven da, men det sa meg ikke så mye.

Noen som kan forklare hva dere tenker når dere løser denne oppgaven?
For jeg skjønner ikke hvordan man kommer fram til svaret. Har sittet å grublet på denne oppgaven kjempelenge nå, så hadde vært fint med hjelp.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Tegn opp enhetssirkelen. Så tegner du opp vinkelen. Husk at du alltid går mot klokka fra x-aksen. Da vil jo vinkelen 30 grader være det samme som vinkelen 390 grader, ettersom 360+30=390 osv.

Når det er snakk om første omløp. er det snakk om de første 360 gradene.

Samme kan vi se med vinkelen 150 grader. Her har vi en vinkel som tilsvarer vinkelen 30 grader på negativ x-akse. 180 grader - 30 grader=150 grader.

Cosinus finner du på førsteaksen, og sinusverdien finner du på andreaksen ( y-aksen)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar