Spørsmål om vektoroppgave R1 - Skjønner ikke fasiten?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Etter en lang dag på lesesal, endte det med at jeg ikke skjønte fasiten sin forklaring på en oppgave og det irriterer meg grenseløst. Akkurat nå er jeg helt tom, men kanskje noen andre kan forklare meg?
La B(x,y) være et punkt som har avstanden 5 fra punktet S (2,3).

Forklar hvorfor (x-2)^2 + (y-3)^2 = 5^2

Hva slags kurve får vi hvis vi tegner alle punktene B(x,y) i et koordinatsystem?
Fasit: http://sinusr1.cappelendamm.no/c409583/ ... tid=409588

Jeg skjønner forklaringen av første spørsmål og jeg skjønner at kurven blir en sirkel med radius 5 og sentrum i punket (2,3). Vektoren SB har jo en radius på 5.

Men i fasiten ser det ut som om radien på sirkelen er 3? Om man bruker en radius på 5, blir det ikke seende ut som i fasiten.

Hjeeeeelp! :D

Mvh

Johan Nes
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Det må være feil i fasiten, men for å være helt sikker: Kan du legge ut oppgaveteksten?
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Figuren er en fasitfeil i forhold til oppgaven. Oppgaven sier at [tex]|\vec{SB}|=5[/tex]


SÅ ikke tenk på det.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

ettam skrev:Det må være feil i fasiten, men for å være helt sikker: Kan du legge ut oppgaveteksten?
Oppgaveteksten var sitatet jeg la ut i mitt hovedinnlegg.

Jeg har veldig lyst å skjønne dette riktig, da jeg føler jeg har rimelig god forståelse for dette stoffet så langt.
MrHomme skrev:Figuren er en fasitfeil i forhold til oppgaven. Oppgaven sier at [tex]|\vec{SB}|=5[/tex]


SÅ ikke tenk på det.
Hvordan vil da vektor SB og sirkelen se ut? Tegner jeg bare et villkårlig punkt, 5 enheter fra punktet S?

For eksempel 5 enheter vannrett bortover slik at S (7,3)?

Og så setter jeg passeren i punkt S med radius 5 og trekker sirkelbuen?

På forhånd takk.

:D
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Ja mål 5cm med passeren din, så slår du bare en sirkel. Tegn et koordinatsystem først og marker sentrum.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar