Trigonometri og vinkler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
trepeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/08-2012 18:59

Det er synd å si det, men trig har aldri vært min sterke side. Jeg håper derfor på litt input her. Jeg holder på med en oppgave hvor det gjelder å forskyve kraftlinjer for å finne størrelsene på kreftene. Det er greit nok - det har jeg gjort. Men så skal jeg og finne en vinkel, og der sliter jeg.

Her er figuren min: http://tinypic.com/r/2ij4ytu/6. Den opprinnelige figuren er tegnet i svart, og de røde linjene er mine kraftlinjer. Den vinkelen jeg leter etter er merket i grønt.

Det første jeg prøvde var invers tangens til 2,2 over 3,3 i håp om at jeg hadde to like trekanter slik at lengden A-Q også var 2,2, men den gikk ikke.

Jeg brukte så pythagoras på den sorte, skrå linja, og fikk den til å bli3,04. Siden jeg ikke ga meg på ideen om to like trekanter, brukte jeg 3,04 også på avstanden B-Q, slik at jeg igjen kunne bruke Pythagoras for å forsøke å finne lengden A-Q. Denne gangen fikk jeg A-Q til å bli 2,79, og kjørte på med invers tangens til 2,79 over 3,3, og fikk ut en vinkel på 40,2 grader. Det viste seg og å være feil, så nå ber jeg om hjelp her. Hva gjør jeg feil?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

[tex]\angle ABQ = v[/tex] ettersom de er toppvinkler. Siden du kjenner AB, og vet at [tex]\triangle ABQ[/tex] er rettvinklet, kan du bestemme AQ. Dernest er det bare å bruke AQ og AC til å regne ut [tex]\angle C[/tex].
trepeis
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/08-2012 18:59

La meg se om dette blir riktig nå da.
Trekanten er rettvinklet. Den siste vinkelen er da 180-90-46,3=43,7

AQ/sin46,3=1,2/sin43,7

AQ= (1,2*sin46,3)/sin 43,7=1,255

Har jeg brukt korrekt framgangsmåte?[/tex]
Svar