Sinus > Sigma

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er jeg den eneste på forumet som ikke liker Sigma lærebøkene?

Jeg har kun erfaring med 1T boken, men følte den var fryktelig tung for selvstudium. Korte eksempler, kort tekst og ingen løsningsforslag på oppgavene til hvert delkapittel.

Riktig nok er det løsningsforslag på kontrolloppgavene på slutten av hvert kapittel, men jeg synes det burde vært motsatt.

R1 Sinus synes jeg derimot har vært veldig bra! Som privatiststudent får jeg ikke nok eksempler eller teskjemating, så det kunne vært mer, men jeg føler jeg får det mye bedre inn enn med Sigma. Løsningsforslagene på nettstedet har også vært gull verdt og jeg har kun brukt eksterne kilder for å forstå stoffet et par ganger, i motsetning til Sigma 1T hvor jeg hele tiden måtte søke opp ting.

Rant slutt.

:)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Syns selv ingen av bøkene som brukes i VGS er noe gode.. Og de som brukes i ungdomstrinnet er enda verre igjen. Da jeg underviste på en ungdomsskole i fjor ble jeg sjokkert over de grusomme lærebøkene. Nå skal det sies at jeg er tilhenger av bøker uten distraksjonsmomenter (glorete bilder, farger etc.) som evner å formidle matematikkens abstrakte skjønnhet og eleganse.
JoddEHaa
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 19/10-2010 11:14

Har samme erfaring med at Sinus-bøkene er enklere å forstå - og det er derfor de ble valgt (på min skole) MEN MEN MEN problemet er at Sinus-bøkene ikke har oppgaver som ligner særlig mye på oppgavene på eksamen. Det er derfor veldig farlig å bare stole på Sinus.

Synes at Sigma har truffet mye bedre med å forberede elever på eksamen...

Så: bruk gjerne Sinus, men regn en kjempehaug med eksamensoppgaver.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

JoddEHaa skrev:Har samme erfaring med at Sinus-bøkene er enklere å forstå - og det er derfor de ble valgt (på min skole) MEN MEN MEN problemet er at Sinus-bøkene ikke har oppgaver som ligner særlig mye på oppgavene på eksamen. Det er derfor veldig farlig å bare stole på Sinus.

Synes at Sigma har truffet mye bedre med å forberede elever på eksamen...

Så: bruk gjerne Sinus, men regn en kjempehaug med eksamensoppgaver.
Husk at Cappellen har en egen bokserie som heter Cosinus, som er kun oppgaver på et litt høyere nivå enn de i Sinus. Altså mer eksamensrelevant. De er veldig gode til eksamensforberedelse.
Bilde
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Dette har blitt nevnt i en annen tråd allerede, men for dem som har anlegg og interesse og ønsker mer dyptgående forklaringer og bevis, er kalkulus av tom Lindstrøm du ypperlig tillegg på r2-nivå
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Aleks855 skrev: Husk at Cappellen har en egen bokserie som heter Cosinus, som er kun oppgaver på et litt høyere nivå enn de i Sinus. Altså mer eksamensrelevant. De er veldig gode til eksamensforberedelse.
Cosinus-bøkene ble for noen år siden slått sammen med sinus-bøkene. Bakerst i sinus-bøkene finner vi nå "cosinus-delen".
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

ettam skrev:Cosinus-bøkene ble for noen år siden slått sammen med sinus-bøkene. Bakerst i sinus-bøkene finner vi nå "cosinus-delen".
Jeg har kjøpt både Sinus og Cosinus R1 nå i år. Sikker på dette? :)
JoddEHaa skrev:Har samme erfaring med at Sinus-bøkene er enklere å forstå - og det er derfor de ble valgt (på min skole) MEN MEN MEN problemet er at Sinus-bøkene ikke har oppgaver som ligner særlig mye på oppgavene på eksamen. Det er derfor veldig farlig å bare stole på Sinus.

Synes at Sigma har truffet mye bedre med å forberede elever på eksamen...

Så: bruk gjerne Sinus, men regn en kjempehaug med eksamensoppgaver.
Den er verre. Merkelig.

Jeg har uansett planer om å regne eksamensoppgaver.

Takk for tipset! :)
dan skrev:Dette har blitt nevnt i en annen tråd allerede, men for dem som har anlegg og interesse og ønsker mer dyptgående forklaringer og bevis, er kalkulus av tom Lindstrøm du ypperlig tillegg på r2-nivå
Mener du at denne boken kan være et fint supplement til en R2-student for egenstudium?

Jeg har nok mer enn nok med å greie meg med R2 frem til eksamen, men om du tenker som støttelitteratur, så høres det bra ut. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

ettam skrev:
Aleks855 skrev: Husk at Cappellen har en egen bokserie som heter Cosinus, som er kun oppgaver på et litt høyere nivå enn de i Sinus. Altså mer eksamensrelevant. De er veldig gode til eksamensforberedelse.
Cosinus-bøkene ble for noen år siden slått sammen med sinus-bøkene. Bakerst i sinus-bøkene finner vi nå "cosinus-delen".
Jaggu! Da må jeg si jeg foretrekker Sinus. :)
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bump til Dan!

Vil Kalkulus av Lindstrøm være et godt supplement til R2 eller tenkte du mer på å bruke den eter at jeg var ferdig med R2? :)

Forøvrig så har jeg Sinus OG Cosinus kjøpt i år, så boken er ikke samlet for min del slike enkelte her hevder. Eller er det jeg som misforstår noe? :)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Den kan være et fint supplement til R2-boka di tenker jeg. Den tilbyr dypere forklaringer på mye av stoffet som gjennomgås i R2. Dessuten vil du nok ha nytte av den når du tar kalkulus på universitetet.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

dan skrev:Den kan være et fint supplement til R2-boka di tenker jeg. Den tilbyr dypere forklaringer på mye av stoffet som gjennomgås i R2. Dessuten vil du nok ha nytte av den når du tar kalkulus på universitetet.
Prisen var noe stiv, men tenker jeg slår til om du mener den kan være nyttig. Vel verdt det om jeg får god hjelp av den. :)
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Jeg mener i allefall det, men kanskje noen andre har andre oppfatninger? Du kunne jo eventuelt henge opp en lapp på uio om at du vil kjøpe en brukt en? ;)

Edit: Du kan jo eventuelt stikke på et bibliotek og ta en titt i boka der.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Noen som tror Sigma-R2 kan ha noen verdi ved siden av Sinus-boken med tanke på forklaringer?

Eller kanskje den Kalkulus-boken?

Jeg merker at jeg bruker litt mer tid enn jeg ønsker på å klø meg i hodet og forstå, noe jeg ikke har tid til med eksamen om en måned. Om noen av disse bøkene i tillegg hadde vært til en hjelp og kunne forklart stoffet med andre innfallsvinkler/flere eksempler, så skal jeg mer enn gjerne betale for det. :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg syns faktisk bøkene til Aschehoug (de heter Matematikk 1T/R1/R2/osv.) er bedre enn både Sigma og Sinus. Syns de er litt mer fyldige og har litt flere forklaringer. Aschehoug hadde før i tiden noen kapitler fra bøkene liggende på nettet, men ser ut som de er borte nå. Jeg fant i midlertid kapittel 1 og 2 av R2-boken her, så kan du jo se hva du syns. :)

Når det gjelder Kalkulus så må det nevnes at den legger seg på et mye høyere nivå enn VGS-bøkene. VGS-bøkene kutter en god del svinger og fokuserer på å gjøre stoffet forståelig og fordøyelig, og de har mange eksempler. I Kalkulus gås teorien grundig gjennom og er bygd opp på en formell måte med definisjoner og teoremer (som bevises skikkelig). Det er en god bok, men jeg er ikke så sikker på om den vil være et godt supplement til en privatist som må lære VGS-stoffet ganske kjapt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Tusen takk, Vektormannen!

Da holder jeg meg unna Kalkulus, i hvert fall i denne omgang.

Interessant at du nevner Aschehoug. Etter tidligere research, så har disse bøkene fått ganske dårlig omtale sammenlignet med Sigma og Sinus. Men jeg har 1MXY Aschehoug og dette var en veldig bra bok med gode eksempler.

Jeg tror jeg skal ta deg på ordet og ta sjangsen å kjøpe den. Det verste som kan skje meg nå er at jeg blir sittende i timesvis å gruble på ting på grunn av dårlige forklaringer og eksempel. Jeg har rett og slett ikke tid til det, selv om det ofte er en fin måte å lære på. :)
Svar