Trenger gode tips for å bestå eksamen i Matematikk R1.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Rabiat
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/03-2013 16:26

Som beskrevet i tittelen så trenger jeg noen tips for å bestå eksamen nå til våren. Har aldri vært noen kløpper i matte, grunnet dårlig grunnlag. Jeg klarte så vidt å bestå Matematikk T1.

Hvilke emner burde jeg konsentrere meg mest om? Er det veldig vanskelig å få ståkarakter? Hva som helst som kan hjelpe meg vil bli satt stor pris på!
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Er det privatisteksamen du skal opp i?

Alle emner er viktige for eksamen, så jeg ville ikke "satset" bare på noen. Målet med eksamen er at de skal teste deg i læreplanmålene og nivået av oppnåelse i forhold til disse. Derfor blir alle emner like viktige.

Jobb deg igjennom boken kapittel for kapittel, løs alle oppgavene og løs deretter så mange eksamenssett (tidligere gitte eksamener) du bare kan. Der ser man fort hva som er mest relevant for f. eks del 1, og hva man må jobbe mer med.

Ellers kan du bruke forumet til ting du måtte lure på.
I og med at du er ærlig og sier at du så vidt bestod 1T, ville jeg laget meg en god plan for hvordan du skal komme gjennom pensum. Kanskje vil du trenge en god del repetisjon fra 1T(?)
Jeg hadde selv 1P før jeg tok R1, men det gikk greit for min del - det krevde derimot en god del arbeid. Men alt er mulig om man bare jobber hardt nok :wink:

Mange velger å begynne fra begynnelsen igjen - litt repitisjon av grunnleggende matte fra ungdomsskolen, og videre over på 1T/P. Deretter fortsetter de med R1 og jobber godt med dette pensumet.
Ellers finnes det gode tilleggsbøker som kan hjelpe med lettere forklaringer på stoffet.

Lykke til!
Svar