Integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Har hatt et lite avbrekk fra matematikken, og jeg har på følelsen at jeg har glemt noe vesentlig fra R2 pensum.


Jeg har en integrasjonsoppgave som ser slik ut:


[tex]{\int^{\frac{\pi}{2}}_0}(sinx+cosx)dx[/tex]

Oppgaven er forsåvidt enkel i seg selv, og ender opp med

[tex](-cos{\frac{\pi}{2}}+sin{\frac{\pi}{2}})-(-cos0+sin0)[/tex]

Det jeg gjorde var å plotte inn på kalkulatoren, og fikk galt svar ift fasiten.

Fasiten sier at dette skal bli

[tex](-cos{\frac{\pi}{2}}+sin{\frac{\pi}{2}})-(-cos0+sin0)=0+1+1-0=2[/tex]

Det jeg ser ut til å ha glemt, er hvorfor cosinus og sinus leddene enten blir definert som 1 eller 0. For det er jo ganske åpenbart at [tex]sin{\frac{\pi}{2}}[/tex] ikke er lik 1. Man ser jo også at den andre parantesen stemmer bra overens med cosinus og sinus verdien av 0. Jeg mener å huske at jeg drev på med dette her, men jeg husker ikke helt hvorfor. Hadde satt pris på om noen kunne forklart meg kjapt så jeg slipper å lete gjennom hele matteboka ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Da har du i så fall glemt hvordan sinus og cosinus er definert geometrisk ved hjelp av enhetssirkelen
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

plutarco skrev:Da har du i så fall glemt hvordan sinus og cosinus er definert geometrisk ved hjelp av enhetssirkelen
Ja! Der klang det 100 bjeller. Alt kom tilbake nå. Takk!
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar