Spørsmål om Newtons lover og et forsøk!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takker, Vektormannen! :)

Jeg fant ut av forvirrelsen min når jeg repeterte Newtons lover og utregningene. Uansett ferdig med eksamen nå og gjorde et annet forsøk enn dette. :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ok, flott. :) Gikk det bra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Vektormannen skrev:Ok, flott. :) Gikk det bra?
Jeg følte jeg hadde levert en sterk femmer, men det endte med en 4-er. Tror det talte mot meg at eksaminator var en ung doktorgradsstudent og sensor var også under 40, i motsetning til pensjonistene som regel bruker å sensurere. Hyggelige, men strenge.

Men med tanke på at jeg leste i bare to uker, så er jeg fornøyd. :)
Jone1234

Aleks855 skrev:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].

Kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og normalkrafta. Disse vil være like her, siden loddet står i ro.
Hvor kommer denne formelen fra?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jone1234 skrev:
Aleks855 skrev:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].

Kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og normalkrafta. Disse vil være like her, siden loddet står i ro.
Hvor kommer denne formelen fra?
Det kommer av at kraften ikke er loddrett, men har en vinkel som går utover. Den delen av krafta som går den samme retninga er da moderert med cos(vinkelen).
Bilde
jone1234

Aleks855 skrev:
Jone1234 skrev:
Aleks855 skrev:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].

Kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og normalkrafta. Disse vil være like her, siden loddet står i ro.
Hvor kommer denne formelen fra?
Det kommer av at kraften ikke er loddrett, men har en vinkel som går utover. Den delen av krafta som går den samme retninga er da moderert med cos(vinkelen).
Hm.. dette må jeg innrømme at jeg ikke skjønte så mye av..
Finnes det en annen måte å forklare at N' er lik massen vekten viser ganget med tyngdeakselerasjonen? Feks vha newtons 1 lov?
Svar