Trenger tips til hvordan jeg skal klare å bestå R1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marham
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 08/03-2013 19:13

Okei, panikken har meldt seg. Jeg har privatisteksamen i R1 matte til våren, pluss fulltidsstudie på UiO. Problemet er at jeg kun har hatt P-matte før (tok hele faget som privatist) og det begynner å bli noen år siden. Jeg kommer meg fremover, men det går så altfor altfor sakte. Jeg har ikke privatlærer, kun boka, og ingen jeg kjenner som er gode i matematikk som jeg kan spørre. Så, det jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å kunne klare det? Må kun bestå, da karakteren min ikke tells på snittet.

Dersom noen har noen fremgangsmåter som lønner seg for å få med seg det helt grunnleggende hadde jeg blitt veldig takknemlig. Litt krise dersom jeg ikke kommer inn, siden jeg skal begynne på et studie til høsten hvor jeg må ha bestått R1 for å kunne melde meg opp til alle fagene.

Håper noen har noen tips!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har du ikke starta med å lese R1-pensum enda?
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Kjøp eksamenshefte i R1 og se hva som er vesentlig.

Å stå burde være fint mulig om du har god arbeidsmoral. Du må rett og slett bare jobbe med stoffet. Selv forventer jeg å bruke 10 timer per dag fremover ut mai for å gjøre det bra på mine eksamener. Ligger langt etter pensum i R2.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Håper du har kommet godt i gang med pensum? Da jeg tok R1 (jeg hadde også bare 1P fra før), følte jeg også at det gikk ganske tregt. Men et forslag er at du kan lese litt i en 1T bok (sinus eller sigma, avhengig av hvilken R1 bok du har selv). Da vil det muligens gå litt fortere. Uansett så handler R1 om forståelse. Mye jobbing kreves for å klare faget.
Johan Nes skrev:Kjøp eksamenshefte i R1 og se hva som er vesentlig.

Å stå burde være fint mulig om du har god arbeidsmoral. Du må rett og slett bare jobbe med stoffet. Selv forventer jeg å bruke 10 timer per dag fremover ut mai for å gjøre det bra på mine eksamener. Ligger langt etter pensum i R2.
Det Johan Nes skriver om å bruke 10timer per dag når eksamen nærmer seg, er veldig viktig! Det er greit å ha kommet gjennom teorien og det meste av oppgaver før mai, men når det nærmer seg eksamen må du regne med å bruke mye tid på eksamensoppgaver. Jeg brukte selv 10-12 timer per dag i den perioden.
marham
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 08/03-2013 19:13

Har begynt på pensum ja, men det går trått. Og med heltidsstudie på universitetet i tillegg har jeg rett og slett ikke ti timer dagen til rådighet... Vet dere forresten hvor stryk grensa går? Hvor stor prosent man må klare for å bestå?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

strykgrensa på vgs går ca ved 25 %
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

marham skrev:Har begynt på pensum ja, men det går trått. Og med heltidsstudie på universitetet i tillegg har jeg rett og slett ikke ti timer dagen til rådighet... Vet dere forresten hvor stryk grensa går? Hvor stor prosent man må klare for å bestå?
Jeg studerte også fulltid ved UiB når jeg tok denne og en del andre privatisteksamener - det viktigste er å begynne tidlig og jobbe jevnt. Eksamen for R1 er vel i slutten av mai i år? Du kan ta en titt på Lektor Thues R1 sider - https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/
Kanskje de kan hjelpe deg litt på vei. Hvis ikke er det beste rådet jeg kan gi deg er å ta for deg litt 1T pensum - der er det mye basic som er ment at vi skulle kunne før vi tar R1 :wink: Bruk også forumet for det det er verdt - det er veldig mange flinke her som bruker fritiden sin til å hjelpe :)
Og jeg vet at mange "luker vekk" en del temaer fordi tiden er knapp - de velger da temaer de mener er mest relevant. Jeg har opplevd det slik at man blir testet i mer eller mindre alt på eksamen. Så bruk læreplanmålene godt :)

Som regel så ligger vel karakteren 2 på 26,6% og oppover.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Bjørn Ove har nye sider for R1 som er veldig bra: http://campus.inkrement.no/R1 (men samme videoer)
josie001
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 14/04-2013 14:01

Hei. Jeg skal også ta R1 Eksamen nå til våren, og har laget en kjempe fin plan, har også fulltidsstudier, men hvis du bor i Oslo, kanskje det ville fungert med en mattepartner? Jeg kjenner at motivasjonen øker i studiegrupper, så om det kan være interessant så send en PM. Jeg har meldt meg opp i høst, og har tidligere hatt 1T og S1+S2 , så har endel forkunnskaper.
Svar