Diff likning, derivasjon av produkt baklengs.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

Skal løse likningnen,[tex]sinx*{y}'+cosx*y = cos 2x[/tex], vet jeg skal bruke derivasjon av produkt baklengs. men skjønner ikke helt hvordan hva jeg setter som hva i forhold til formelen [tex]({uv})'={u}'*v+u{v}'[/tex]
yo
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

slå opp på integrerende faktor i boka di...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

Janhaa skrev:slå opp på integrerende faktor i boka di...
hvordan gjør jeg det på den måten jeg har nevnt? intergrenede faktor er ikke før neste avsnitt, vil lærer meg dette også, skjønner du vel
yo
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

morti skrev:Skal løse likningnen,[tex]sinx*{y}'+cosx*y = cos 2x[/tex], vet jeg skal bruke derivasjon av produkt baklengs. men skjønner ikke helt hvordan hva jeg setter som hva i forhold til formelen [tex]({uv})'={u}'*v+u{v}'[/tex]
[tex]\Large\sin(x) *y^{\prime}+\cos(x) *y = (y\sin(x))^{\prime}= \cos 2x[/tex]

så kan du bare integrere begge sider...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

Janhaa skrev:
morti skrev:Skal løse likningnen,[tex]sinx*{y}'+cosx*y = cos 2x[/tex], vet jeg skal bruke derivasjon av produkt baklengs. men skjønner ikke helt hvordan hva jeg setter som hva i forhold til formelen [tex]({uv})'={u}'*v+u{v}'[/tex]
[tex]\Large\sin(x) *y^{\prime}+\cos(x) *y = (y\sin(x))^{\prime}= \cos 2x[/tex]

så kan du bare integrere begge sider...
trenger man å kunne denne metoden eller ikke? siden du sa at jeg skulle bruke intergrenede faktor først.
yo
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

morti skrev:
Janhaa skrev:
morti skrev:Skal løse likningnen,[tex]sinx*{y}'+cosx*y = cos 2x[/tex], vet jeg skal bruke derivasjon av produkt baklengs. men skjønner ikke helt hvordan hva jeg setter som hva i forhold til formelen [tex]({uv})'={u}'*v+u{v}'[/tex]
[tex]\Large\sin(x) *y^{\prime}+\cos(x) *y = (y\sin(x))^{\prime}= \cos 2x[/tex]så kan du bare integrere begge sider...
trenger man å kunne denne metoden eller ikke? siden du sa at jeg skulle bruke intergrenede faktor først.
nå er d jo ikke integrerende faktor, du må jo nesten integrere hvis en diff. likning skal løses...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

mente altså metoden med å bruke produktregelen for derivasjon baklengs.
yo
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

morti skrev:mente altså metoden med å bruke produktregelen for derivasjon baklengs.
er det ikke d oppgava spør om da...du har jo pr nå (denne oppgava) ikke lært om integrerende faktor (sa du)...?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar