Sannsynlighet i romfart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mariuso

Sitter her med en oppgave som jeg ikke liker særlig mye. Den går ut på at jeg skal finne konkrete eksempler på hvordan man bruker sannsynlighetsregning i romfart. Og så skal jeg lage en oppgave med 3 deloppgaver, innenfor det temaet jeg har fått tildelt (Sannsynlighet og romfart).

Så nå sitter jeg og sliter med å finne på en oppgave. Så jeg håpet at noen kunne hjelpe meg å lage en oppgave. har noen eksempler på hva oppgaven kan omhandle, men har ingen ideer om hvordan jeg skal sette ideene ut i "praksis"

Her er de:

- Mislykket oppskyting av ubemannet romfartøy. Sannsynlighet for 1 mislykket oppskyting per år? (Det er vanligvis flere.)
- Romfartøy svikter etter oppskyting. Sannsynlighet for en levetid på 10 år. (Fartøyene holder ofte så lenge.)
- Mislykket oppskyting av bemannet romfartøy. Bør ha VELDIG lav sannsynlighet. Hvor mange vellykkede for hver ulykke? (På ca. 45 år har det bare vært én dødsulykke under oppskyting - romfergen Challenger i 1986.)


Alle tall man bruker for å løse oppgaven kan være oppdiktede. Håper noen setter av litt tid for å kunne hjelpe meg med denne oppgave ;P

Kan også legge til at jeg går GK allmen. Matte: M


Har kommet fra til dette:
De største romfergene bruker 8 svære motorer for å komme seg ut i verdensrommet, og under oppstigningen er det regnet med at minst 1 av motorene kommer til å kunne slokne. Hva er sannsynligheten for at 3 slokker ?

Er svaret da: 1/8*1/8*1/8 =1/512
Gjest

Om motorslokningsoppgåva: Svaret er nei, ikkje nødvendigvis. Anta at sannsynet for at ein bestemt motor A slokner er 100%. Sannsynet for at kvar av dei andre motorane sloknar er då uvesentleg, og sannsynet for at tre motorar sloknar er alt mellom 0% og 100%.

La oss klargjera oppgåva som fylgjer:
- Me har åtte motorar.
- Forventa tal på sløkte motorar er presis 1.
- Motorane sloknar uavhengig av kvarandre.
- Alle motorane har same sannsyn p for å slokka.
Kva er sannsynet for at i alle fall tre motorar sloknar?

Me har ei binomialfordeling, og difor er forventa tal på sløkte motorar np = 1 = 8*1/8, dvs. at p = 1/8. Me skal no finna P(1/8) = sannsynet for at minst tre motorar sloknar. P(1/8) = 1 - P(1/8,0) - P(1/8,1) - P(1/8,2). Her er P(1/8,i) sannsynet for at presis i motorar sloknar. Denne vert funne ut frå at me har ei binomialfordeling: P(1/8) = 6,7%.
Gjest

Anonymous skrev:Om motorslokningsoppgåva: Svaret er nei, ikkje nødvendigvis. Anta at sannsynet for at ein bestemt motor A slokner er 100%. Sannsynet for at kvar av dei andre motorane sloknar er då uvesentleg, og sannsynet for at tre motorar sloknar er alt mellom 0% og 100%.

La oss klargjera oppgåva som fylgjer:
- Me har åtte motorar.
- Forventa tal på sløkte motorar er presis 1.
- Motorane sloknar uavhengig av kvarandre.
- Alle motorane har same sannsyn p for å slokka.
Kva er sannsynet for at i alle fall tre motorar sloknar?

Me har ei binomialfordeling, og difor er forventa tal på sløkte motorar np = 1 = 8*1/8, dvs. at p = 1/8. Me skal no finna P(1/8) = sannsynet for at minst tre motorar sloknar. P(1/8) = 1 - P(1/8,0) - P(1/8,1) - P(1/8,2). Her er P(1/8,i) sannsynet for at presis i motorar sloknar. Denne vert funne ut frå at me har ei binomialfordeling: P(1/8) = 6,7%.
ok? dette skjønte jeg ikke helt
Gjest

At du ikke skjønner det er jo ikke så rart ettersom man først møter binomialfordeling i kurset 2MX.
Gjest

hmmm
sliter med denne oppgaven. Ingen som har lyst til å hjelpe meg med dette?
Rødtopp

Skulle gjerne ha hjulpet deg med denne vettu... Kan se på den i morgen på skolen. Tror ikke vi må levere før i løpet av dagen
Svar