Side 1 av 1

Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 13:49
av morti
http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=33942

i fasit ned på siden, oppgave 5b del II, hvordan får han 2pi, og hvorfor skifter han intergralet fra, a til -a til a til 0.

og når man har f.eks y^2 =r^2-x^2
og skal finne intergralet av omdreiningslegemet, tenker man da at man har [tex]y = \sqrt{r^2-x^2}[/tex]
så blir det i andre å kvadratoren faller bort å man får [tex]\pi \int (r^2-x^2)[/tex] ??

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 13:57
av mikki155
Fordi [tex]\pi \int_{-a}^a (f(x))^2\,dx = 2\pi \int_0^a (f(x))^2\,dx[/tex]

Han har bare delt opp i integralet ved å integrere for hver kvadrant. Siden grafen er symmetrisk, vil volumet i hvert kvadrant være likt, så da kan man bare multiplisere med to, og få integralet som står på høyre side.

Du kan tenke slik, ja. Grunnen er jo fordi du summerer arealet av hver "skive" i kulen, som til sammen gir volumet av hele kulen som du kan lese om i boka.

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 14:03
av morti
mikki155 skrev:Fordi [tex]\pi \int_{-a}^a (f(x))^2\,dx = 2\pi \int_0^a (f(x))^2\,dx[/tex]

Han har bare delt opp i integralet ved å integrere for hver kvadrant. Siden grafen er symmetrisk, vil volumet i hvert kvadrant være likt, så da kan man bare multiplisere med to, og få integralet som står på høyre side.

Du kan tenke slik, ja. Grunnen er jo fordi du summerer arealet av hver "skive" i kulen, som til sammen gir volumet av hele kulen som du kan lese om i boka.


og når man har f.eks y^2 =r^2-x^2
og skal finne intergralet av omdreiningslegemet, tenker man da at man har y=√(r2−x2)
så blir det i andre å kvadratoren faller bort å man får π∫(r2−x2) ??

det du tenkte på når du sa at man kunne tenke slik??

Skjønenr det med 2*pi nå takk :)

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 14:07
av mikki155
"Du kan tenke slik, ja. Grunnen er jo fordi du summerer arealet av hver "skive" i kulen, som til sammen gir volumet av hele kulen som du kan lese om i boka." Var et svar til det siste du skrev på det første innlegget ditt, ja, ikke til det Nebbu gjorde.

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 15:09
av morti
mikki155 skrev:"Du kan tenke slik, ja. Grunnen er jo fordi du summerer arealet av hver "skive" i kulen, som til sammen gir volumet av hele kulen som du kan lese om i boka." Var et svar til det siste du skrev på det første innlegget ditt, ja, ikke til det Nebbu gjorde.

Kan du svare på no annet og, på oppgaven under, oppgave 6. http://mattemannen.no/eksamen/R2/REA302 ... R2_H12.pdf

i fasiten står det A(0,4-a) skal det ikke være (4-a,0) ?? man setter jo y er 0 og finner jo x = 4-a

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 15:20
av mikki155
Det er riktig, ja. Han har sikkert bare skrevet feil.

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 16:00
av morti
mikki155 skrev:Det er riktig, ja. Han har sikkert bare skrevet feil.
oki, og blir det riktig å skrive (a-2)^3/2 som (a-2)*sqrt(a-2)

Lurer også på en siste ting :oops:

Hvilke formel bruker han for å finne arealet av trekanten
ACP=1/2|AC||CP|
Hva er dette?

Kan bare huske den 1/2Ia -vektor kryssprodukt b-vektorI

edit det blir vel jo bare 1/2 *g*h, han finner jo lengden av g og h bare :P korrekt?

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 19/05-2013 16:14
av Nebuchadnezzar
Jupp, halvparten en firkant =)

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 20/05-2013 00:41
av morti
Nebuchadnezzar skrev:Jupp, halvparten en firkant =)
et annet spørsmål til eksamen r2 høsten2012-
på oppgave 7 del 1, hvordan skal man kunne skissere grafen til f?

Re: Integrasjon av omdreiningslegemet, eksamens oppgave

Lagt inn: 20/05-2013 00:51
av mikki155
Det stilles ikke mange krav når du skal skissere en graf, men det er noen punkter du bør huske på. I oppgave a) fant du jo topp- og bunnpunkt, og i skissen er det viktig at du får disse med (i tillegg til tangenter, hvis dette spørres om). Du bør også se på hvor grafen stiger og synker, og tegne deretter. Ellers bør du sette inn x-verdier slik at du får passende y-verdier, som f. eks. x = -1, x = 2 m.m.