Funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

hei jeg har eksamen denne uke i matte, og det var noe jeg lurte på innen for funksjoner :) håper noen kan hjelpe til

SPØRSMÅL 1:
Hvis jeg på del 2 får en oppgave å lage et koordinatsystem ved det har blitt oppgitt punkter i en tabell med både x og y men uten noen funksjon.
Istedet for å tegne dette koordinatsystemet, kan jeg heller finne ut funksjonen ved å bruke lineær regresjon og tegne denne funksjonen på data?

SPØRSMÅL 2:
På del 1 skal man noen ganger regne ut gjennomsnittlig veksthastighet og momentan veksthastigheter, dette klarer jeg. Men deretter skal man lage en graf og tegne det jeg regner ut. Hvordan skal jeg tegne gjennomsnittlig veksthastighet eks når den er 4? og hvordan skal jeg tegne momentan veksthastighet når den eks er -6?

SPØRSMÅL 3: (logaritme)
jeg har to eksempler på en logaritme oppg jeg kan først regne ut:

a) 3*3^x=27 ==> 2log(3)/log(3) = x=2
b) 2logx+3logx-15 ==> x=3 x=1000
Det jeg lurer på er at i noen oppgaver skal man regne ut svaret og opphøye det i 10, mens andre steder trengs det ikke. Så når skal man opphøye x=tallet i 10?

takk på forhånd!
Is it better to try and fail than to not try at all !
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Spørsmål 1:

Det kan du ikke, det er ikke sikkert du skal fram til en lineær funksjon. Det er ikke nødvendigvis slik at du skal fram til en kontinuerlig funksjon i det hele tatt :)

Spørsmål 2:

Den gjennomsnittlige vekstfarten er mellom to punkter, slik at mellom de to punktene vil du ha en stigning som gjennomsnittlig er på en viss verdi, la oss si at denne verdien er a. Det betyr at for hver lengde x du går i x-retning må du gå a*x i y-retning. Dette er kun gyldig i det intervallet som du har den gjennomsnittlige vekstfarten over. Merk at dette vil være hele funksjonen for en lineær funksjon :)

For momentan vekstfart er det noe litt annet. Det er veldig vanskelig å tegne en graf utifra kun den momentane vekstfarten (gitt at den ikke er konstant). Dog kan den gi en fin pekepinn på hvordan grafen ser ut mellom to punkter. Dermed kan du bruke momentan vekstfart i et gitt punkt til å se hvordan grafen utvikler seg fra dette punktet. Om du regner ut flere punkter (setter inn x-verdier i den originale funksjonen) så kan du finne veien fra punkt til punkt ved å se på den momentane vekstfarten. Uten disse mellompunktene kreves en stor nøyaktighet ved tegning, og det blir fort veldig feil :P

Spørsmål 3:

På logaritmene så skal du finne x. For å gå gjennom de to oppgavene;

[tex]3\cdot 3^x = 27[/tex]

Deler på 3 på begge sider

[tex]3^x = 9[/tex]

Her kan vi se rett ut at det er x = 2 som må være løsningen, men vi kunne også gjort det ved å ta logaritmen på begge sider

[tex]\lg{3^x} = lg {3^2}[/tex]

Som du ser så ble 9 skrevet om til 3^2 for å bruke logaritmereglene som gir oss:

[tex]x\lg 3 = 2\lg {3}[/tex]

Deler på lg 3 og får

[tex]x = 2[/tex]

Så til den andre oppgaven;

[tex]2\lg x + 3 \lg x = 15[/tex]

Legger sammen

[tex]5\lg x = 15[/tex]

Deler på 5

[tex]\lg x = 3[/tex]

Her kan du se rett ut at lg(1000) = 3, men pass på at du IKKE skriver x = 3, slik som du skrev i innlegget ditt. Det er rett og slett feil. Her kan vi derimot bruke regelen som sier at

[tex]10^{\lg x} = x[/tex]

Vi har lov til å opphøye begge sider i 10, dette kan gjøres fordi dersom a = b så må også 10^a = 10^b. (Det gir heller ingen falske løsninger, fordi funksjonen er injektiv, men det er utenfor pensum).

Dermed får vi

[tex]10^{lg x} = 10^3[/tex]

Regner ut og får

[tex]x = 1000[/tex]
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

tusen takk :D
Is it better to try and fail than to not try at all !
Svar