1P Eksamen løsning 2013

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Arxcis

En del feil i fasiten, ver forsiktig.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Da har jeg rettet opp løsningsforslaget...

Hvis noen oppdager flere feil, så si gjerne ifra.. Vet at Kenneth har et lite prosjekt gående med å kvalitetssikre løsningsforslagene vi har liggende ute på nettsidene, men han har ikke kommet til 1P ennå.
svein

Hei
Jeg ser 2 feil i fasiten på denne eksamensoppgaven
1. Del 2 oppgave 1:
BruttoLønnen er 36270
Pensjonstrekk er 725.40
Grunnlag for skattetrekk er 36270-725.40=35544.60
Utbetalt lønn er 35540.60x0.64=22748.54

(I næringslivet vet vi at pensjonstrekket går inn på en konto i forsikringsselskapet på arbeidstakers navn, men ikke skattlegges før det utbetales etter mange år)

OPPGAVE 6 (DEL2)
Det står i oppgaveteksten at radien er 1,5 x større enn høyden
I oppgavedel a har man kommet frem til at volumet er 3.86. Dette er feil fordi man har regnet at høyden er 1,5 altså større enn radien (1,35)
Det korrekte svaret er (3,14 x 1,35 x 1.35 x 1,35/1,5 (høyden) )/3 =1,72
I Del b) er svaret korrekt.
Forøvrig har man hvis man følger resonnementet i del a) kommet frem til volum på 3,86 (med høyden 1,5) og i del b) med det samme resonnementet kommet frem til at volumet er 8 med samme høyde (1,5)!

Konklusjon: Administrator bør rette opp feilene i fasiten

Mvh
Svein
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Da skal feilene være rettet opp. Det er sikkert flere der de kom fra men vi nærmer oss sakte perfeksjonen, forhåpentligvis. :-) Takk for hjelpen.
knooters
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/06-2016 14:27

Er vel lov å bumpe en eldre tråd for spørsmål om en oppgave er løst rett? Jeg tenker da på oppgaven med Ole som jobber på kveldstid. Jeg har løst den med hensyn på at 2% av bruttolønn går til pensjon, og får da 27,5 timer. Jeg registrerer dog at selv det ikke er "rekord" i timeantall, da Sinus, som har denne i sin bok, har 27,8 timer som fasit.

Jeg syns forøvrig en fasit her uten skatt åpenbart må være gal, da dette SKAL skattes av.
Svar