Eksamen i matematikk S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjos
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 17/10-2012 19:32

God ettermiddag, store som små.
Jeg har da kommet opp i S2, og har et par spørsmål vedrørende dette.

Eksamen er tredelt, hvor man skal forberede én på forhånd, fra enten "Funksjoner" eller "Algebra". Jeg trakk algebra.
Oppgave 2 vil også komme fra samme emne. Oppgave 3 vil komme fra enten funksjoner eller statistikk og sannsynlighet.

Det er avsatt omtrent fem minutter til oppgave 1, og jeg har valgt følgende:

Karina har begynt å trene med ergometersykkel, hver dag. Den første uken sykler hun til sammen 20 km. Deretter 0.8km mer per uke.

a) Hvor langt sykler hun den 21. uka?

Her tenker jeg å komme inn på ai = ai-1 +d, og gjøre det klart at det er en aritmetisk rekke. Dette for så å anvende formelen "An = a1 + (n-1)d.
(Har svaret klart)

b) Hvor mange uker går det før Karina har et gjennomsnitt på 4.8 km per dag?

Denne blir det samme som overfor, bare med en annen ukjent.

c) Hun holder på med dette treningsprogrammet i et halvt år. Hvor langt sykler hun til sammen?
Her bruker jeg formelen for summen av en aritmetisk rekke Sn = n (a1 + an1) / 2

Spørsmålet er; hvordan skal jeg legge presentasjonen opp? Noen tips? Føler ikke det er nok tid til å først redegjøre for de tre formlene, for så å anvende dem. Bør jeg bare gå rett på oppgaven og flette inn litt teori underveis?

På forhånd takk.
Svar