Hjelp med Likning
Lagt inn: 27/06-2013 23:16
Er det noen som kan løse denne likningen for meg?
(X + 2)^2 + 4 + 3x = 0
Får den ikke til å stemme..
(X + 2)^2 + 4 + 3x = 0
Får den ikke til å stemme..
$\displaystyle (x+2)^2 = x^2+4x+4$Bekkn skrev:Er det noen som kan løse denne likningen for meg?
(X + 2)^2 + 4 + 3x = 0
Får den ikke til å stemme..
Det finnes to løsninger. Mulig du har slurvefeil i utregningaBekkn skrev:Takk for svar! Men denne likningen går ikke opp ved å løse den med andregeadsformelen.. Ingen av x'ene gjør at man får 0. Er det da ingen løsning på denne likningen?
La ingen formel trekkes opp av en hatt! http://udl.no/matematikk/algebra/bevis- ... ormelen-59Determined skrev:Gjøre det slik gir jo mye mer innsikt enn å bruke en formel læreren tilsynelatende har trukket opp av en hatt.
Lærerne følger nok stort sett læreplanen. Der står det at de skal lære elevene å bruke andregradsformelen, uten at de trenger å lære dem hvordan den har blitt til.Aleks855 skrev:La ingen formel trekkes opp av en hatt! http://udl.no/matematikk/algebra/bevis- ... ormelen-59Determined skrev:Gjøre det slik gir jo mye mer innsikt enn å bruke en formel læreren tilsynelatende har trukket opp av en hatt.
Det er synd at så få lærere beviser formelene som skal læres. Det gir så mye mer forståelse og merverdi dersom man gjennomgår bevisene. Det kan såklart ha noe med tidspress å gjøre, og jeg skylder sjeldent på lærerne, men heller systemet.
Nå er det jo nettopp denne metoden som i hverfall Sinus bruker i sitt bevis av andregradsformelen. Derfor mener jeg man uten problem kan benytte formelen i løsning av andregradslikninger. Men kanskje av og til også bruke "din" metode også.Determined skrev:Gjøre det slik gir jo mye mer innsikt enn å bruke en formel læreren tilsynelatende har trukket opp av en hatt.
Bevisene blir gjennomgått de. I hverfall i mine timer.Aleks855 skrev: Det er synd at så få lærere beviser formelene som skal læres. Det gir så mye mer forståelse og merverdi dersom man gjennomgår bevisene. Det kan såklart ha noe med tidspress å gjøre, og jeg skylder sjeldent på lærerne, men heller systemet.
Er du lærer? I så fall, bra! Som sagt, jeg mener gjennomgang av bevisene er ekstremt verdifullt mtp. læringsutbytte.ettam skrev:Bevisene blir gjennomgått de. I hverfall i mine timer.Aleks855 skrev: Det er synd at så få lærere beviser formelene som skal læres. Det gir så mye mer forståelse og merverdi dersom man gjennomgår bevisene. Det kan såklart ha noe med tidspress å gjøre, og jeg skylder sjeldent på lærerne, men heller systemet.
Menneskets hjerne fungerer som regel ikke sånn at det er mulig å huske store mengder "løsrevet" informasjon. Noen klarer det, men disse er klart unntak. Ved å forstå bevis og oppbygning vil det danne seg logiske strukturer i hukommelsen. Ved å bli servert formel på formel uten noen forklaring kan jeg tenke at kan føre til at mange føler matematikk bare er "svada og hokkus pokkus" - vi er en nysgjerrig art, vi mennesker, men vi aksepterer ideelt sett ikke ting vi ikke forstår.Aleks855 skrev:Som sagt, jeg mener gjennomgang av bevisene er ekstremt verdifullt mtp. læringsutbytte.