Komplekse tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei,

jeg skal ha prøve i algebra og andregradsligninger på onsdag.

Vi har lært at dersom x = [rot]-n[/rot] så skal vi skrive "ingen løsning". Altså, om x = kvadratroten av et negativt tall -> ingen løsning.

Det jeg lurer på er; vil jeg få feil om jeg skriver svaret som et komplekst tall? F.eks. x = 0,5-1i V x = 0,5+1i ?

-Helsing nysgjerrig gk elev
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Du burde absolutt ikke få feil på det, men helgarder deg gjerne. Skriv at stykket ikke har noen reelle løsninger, men at den har løsningen: Det komplekse tallet. På den måten kan du ikke få feil, selv om læreren mangler kunnskaper om temaet.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Siden du går i 1MX er mitt råd til deg at du ikke nevner det med komplekse tall på prøva. Får du en negativ verdi under rottegnet, og et svar som inneholder tallet i på lommeregner, skriver du bare at likningen har ingen løsning. Underviser sjøl i 1 MX, vi skal ha prøve i andregradslikninger i dag.
Svar