Bevegelse med konstant akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg trenger litt starthjelp med dette temaet.

En skytter retter geværet rett mot en blink, og kule forlater geværet med en horisontal fart 350 m/s. (Kulas utgangsposisjon er altså i samme høyde som blinken.) Hvor langt under blinken kommer kula til å treffe når blinken står 50 m unna? Vi ser bort fra luftmotstand.

Det jeg har tenkt her er følgende; [tex]a_x=0[/tex] , [tex]a_y=−9,81m/s2[/tex] ,[tex]v_0y=0[/tex]. Hvis du ser på bevegelsen som en rettvinklet trekant, så har vi fått oppgitt den ene kateten, og da må vi finne hypotenusen. Hvordan kan jeg finne denne?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Den viktigste informasjonen her er at du ikke har luftmotstand, altså konstant fart i x-retning. Ved hjelp av dette kan du finne ut hvor lang tid det tar før kula treffer blinken. Når du har tiden er det jo ingen sak å finne ut hvor langt ned kule har sunket :) (TIPS: Den synker like mye om den har fart i x-retning eller ikke)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Da klarte jeg det! Takk :)
Svar