R1 på 3 mnd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hei!

Jeg vurderer å ta opp R1 til høsten. Jeg hadde R1 før sommerferien og fikk en 5'er. Jeg har ikke drevet med matte i på 3 mnd nå, så jeg har nok glemt en del. I tillegg var det sannsynligheten og geometrien som flådde meg, så det må jeg nok bruke en del tid på.

Det jeg lurer litt på er om jeg greier å jobbe meg til en 6'er på eksamen på egenhånd i løpet av kun 3 mnd? Jeg synes selv dette er litt knapp tid, men jeg har jo gått gjennom pensum før og jeg synes ikke det er helt forferdelig vanskelig. Hvor mye bør jeg evt. arbeide per dag? Jeg går jo nå i vg3, så jeg har jo andre fag som jeg også må jobbe med.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Det avhenger av innsats og motivasjon. Samtidig vil jeg si - på bakgrunn av de mattefagene jeg har hatt på skolen og de jeg har avlagt som privatist - at en 5er på eksamen ikke er like "lett" som på skolen. Ofte er nivået høyere, og man har ikke muligheten til å gjøre det bedre på neste prøve.. Men om du virkelig vil er det bare å stå på! Bruk all mulig tid du har til overs på å regne oppgaver og tidligeregitte eksamensoppgaver :)
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Takk for svar!

Det har du helt rett i, ja. Jeg er ganske motivert nå i matte og er villig til å legge det meste av fokuset mitt på R1. Jeg tror nok jeg får tid til å arbeide en del annenhver dag frem mot eksamen i november. Tror du det holder eller bør jeg sette av litt tid hver eneste dag? Som sagt synes jeg ikke pensum er spesielt vanskelig, men jeg trenger jo selvfølgelig å jobbe med mange og varierte oppgaver. Er det noe annet dere anbefaler å arbeide gjennom enn lærebok og eksamensoppgaver?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jeg ville satt av litt tid hver dag i begynnelsen slik at du kommer deg igjennom boka fortest mulig. Når du så begynner med eksamensoppgavene kan du lettere se hvor mye tid og trening du trenger - kanskje holder det da med annenhver dag? :)
Jeg syntes i alle fall det hjalp å legge øvingen inn til faste tider - blir rutine på det da ;)
Husk å fokusere mye på det du syntes var vanskelig. Er veldig ulikt hva folk syntes var vanskelig i R1. Jeg personlig syntes sannsynlighetsregningen var lett, men til tider ble jeg litt usikker på hvilken formel osv jeg skulle bruke.

Tror det finnes noen treningshefter i R1. Skal se om jeg finner ut hva de het :)
Svar