Kjemi og naturfag - lage løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Idaho

Heisann!
Jeg gjorde et forsøk en stund tilbake hvor vi laget en løsning: 0,02M CuCl2. Vi puttet noen fram CuCl2 i 1 liter vann. alt dette blandet seg til en homogen(?) blanding med en blåaktig farge. Det jeg lurte på, er hva som egentlig skjedde? Kan man si at ionene i saltet ble spaltet? Hva gjorde de så - bandt de seg til vannet eller bare forble de frie i vannet? :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

C = n/V
n = C*V = 0,02M * 1liter = 0,02 mol
===
M = m/n
m = M*n = (134,5g/mol)* 0,02 mol = 2,69 g
===
altså dere veide inn 2,69 g[tex]\,\,CuCl_2\,\,[/tex] og tilførte dette til stor målekolbe (målesylinder) og fylte på med 1 liter dest vann.
=> [tex][CuCl_2]\,\,[/tex] = 0,02 M
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Idaho skrev:Heisann!
Jeg gjorde et forsøk en stund tilbake hvor vi laget en løsning: 0,02M CuCl2. Vi puttet noen fram CuCl2 i 1 liter vann. alt dette blandet seg til en homogen(?) blanding med en blåaktig farge. Det jeg lurte på, er hva som egentlig skjedde? Kan man si at ionene i saltet ble spaltet? Hva gjorde de så - bandt de seg til vannet eller bare forble de frie i vannet? :)
glemte å si at dette er et lettløselig salt CuCl_2 (aq) der løsninga er blå pga Cu^2+ ionene...
eks så er CuCO_3 (s) et tungtløseligsalt med en K(sp)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Idaho

Hei!

Ja, vi veide ut antall gram på samme måte som deg. Men det jeg ikke skjønner er den kjemiske reaksjonen som skjer. Jeg antar at saltet CuCl2 blir spaltet på et vis (sikker til Cu2+ og Cl- ioner), men hva skjer så med disse? Er de bare løse i løsningen? Altså løsningen inneholder cl-, Cu2+ og H2O? :)
Idaho

Kan dette være en mulig forklaring:
Vann er en dipol, og vannets pluss- og minusladninger kan bryte f. eks. ionebindinger som i saltet CuCl2?

:)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Idaho skrev:Kan dette være en mulig forklaring:
Vann er en dipol, og vannets pluss- og minusladninger kan bryte f. eks. ionebindinger som i saltet CuCl2?

:)

Ja, det blir rett å si det slik. De positive ionene trekkes mot de negative polene i vann-dipolen, og omvendt. Blandingen blir vel da også homogen.
(Janhaa får rette meg om jeg tar feil, han er kjemikeren ;) )
Idaho

Takk!

Men jeg lure på noe mer.... for i utregingen min har vi regnet ut molarmassen til saltet og 2H2O. Hvorfor det? Hvorfor regnet vi med 2H2O? Vi brukte hele denne molarmassen (på litt over 170 g/mol) når vi regnet ut hvor mange gram av saltet vi trengte....
:)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Idaho skrev:Takk!Men jeg lure på noe mer.... for i utregingen min har vi regnet ut molarmassen til saltet og 2H2O. Hvorfor det? Hvorfor regnet vi med 2H2O? Vi brukte hele denne molarmassen (på litt over 170 g/mol) når vi regnet ut hvor mange gram av saltet vi trengte....:)
dere lagde hydratsalt,

[tex]CuCl_2*2H_2O[/tex]

kobberklorid-dihydrat
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Idaho

Takk! Åja, da forstår jeg. Men selve saltet vi målte opp (3,4gram) og tilsatte 1L vann var vel CuCl2, eller var det kobberklorid-dihydrat? :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Idaho skrev:Takk! Åja, da forstår jeg. Men selve saltet vi målte opp (3,4gram) og tilsatte 1L vann var vel CuCl2, eller var det kobberklorid-dihydrat? :)
hydratsaltet

[tex]n = 3,4/170,5 = 0,02 mol[/tex]

[tex][CuCl_2*2H_2O] = n/V = 0,02 M[/tex]
:=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Idaho

Tusentakk for god hjelp! Beklager alle de (sikkert) dumme spørsmålene :D
Svar