Kjemi (Janha request)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
heijobalaya

Hei, jobber med kjemi 1 faget og vi driver akkurat nå med navnsetting, og det er noe som jeg virkelig ikke skjønner og som hjernen min ikke kan rett og slett få inn i seg.

Jeg vil starte med å først fortelle hva jeg kan/skjønner hittil:

Molekylbindinger med to ikke-metaller:

Det første ikke-metallet i formelen får norsk navn, mens det siste ikke-metallet i formelen får forkortet "ordstamme" med endelsen -id.
Eks: Hydrogenklorid.
Siden ikke-metaller ofte kan danne ulikeforbindelser med hverandre, er det vanlig å oppgi hvor mange atomer av hvert slag som inngår i forbindelsen.
Eks: dinitrogentrioksid

Ioneforbindelser av metall og ikke-metall:
I ioneforbindelser av metall og ikke-metall, står alltid metallet først. Metallet får norsk navn, og ikke-metallet får ofte forkortet ordstamme med -id.
Eks: NaCl = natriumklorid

Så er det slik det ikke er nødvendig å oppgi antall ioner i en ioneforbindelser. MgCl2 er derfor magnesiumklorid, og ikke magnesiumdiklorid. Og at det ikke finnes andre forbindelser mellom magnesium og klor fordi magnesium har bare ioneladningen 2+ og klor 1-.

SÅ KOMMER PROBLEMET:

Når det gjelder forbindelser av metaller som har flere ioneladninger, kan det da oppstå misforståelser. Jern kan f. eks danne to forbindelser med oksygen (Hvorfor/hvordan?), FeO og [tex]Fe_{2}O_{3}[/tex]
I FeO har jern ladningen 2+, og oksidet får derfor navn jern(II)oksid. Jern i [tex]Fe_{2}O_{3}[/tex]
har ladningen 3+, og oksidet får navnet jern(III)oksid. Hvorfor dette? La oss si at jeg ikke har lest at den kan ha 2stk, 2+ eller 3+, hvordan kan jeg vite at i den FeO så har jern 2+ og i den andre 3+?

Hvordan kan jeg da også gå videre og bestemme eksempler som CuO, [tex]Cu_{2}O[/tex] , [tex]Mn_{2}O_{7}[/tex]
osv?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

heijobalaya skrev:
Når det gjelder forbindelser av metaller som har flere ioneladninger, kan det da oppstå misforståelser. Jern kan f. eks danne to forbindelser med oksygen (Hvorfor/hvordan?), FeO og [tex]Fe_{2}O_{3}[/tex]
I FeO har jern ladningen 2+, og oksidet får derfor navn jern(II)oksid. Jern i [tex]Fe_{2}O_{3}[/tex]
har ladningen 3+, og oksidet får navnet jern(III)oksid. Hvorfor dette? La oss si at jeg ikke har lest at den kan ha 2stk, 2+ eller 3+, hvordan kan jeg vite at i den FeO så har jern 2+ og i den andre 3+?

Hvordan kan jeg da også gå videre og bestemme eksempler som CuO, [tex]Cu_{2}O[/tex] , [tex]Mn_{2}O_{7}[/tex]
osv?
Du må ta utgangspunkt i ikke-metallet. F. eks har oksygen alltid 2-, noe som vil tilsi at f. eks Cu vil ha 2+ i eksempelet CuO. Du kan si at "ladningen skal bli 0", altså må du balansere. I [tex]Fe_{2}O_{3}[/tex] vil vi ha 3*2- (for oksygen) = -6, altså må jern ha det samme (=6). Vi ser at vi har 2Fe, og for at ladningen da skal bli 6, må vi da ha 3, altså Fe3+.
Gjest

ok, jeg tror jeg skjønner. Så denne balanseringen skal også gjelde for andre også?
F. eks Mangan og oksygen? MnO
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Gjest skrev:ok, jeg tror jeg skjønner. Så denne balanseringen skal også gjelde for andre også?
F. eks Mangan og oksygen? MnO
Ja, mangan vil her ha 2+. Husk at en del av innskuddsmetallene lager flere ioner (som fe3+ og fe2+), men ikke alle.
Svar