Kjemi 1 - KCNS?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjemienstemmer

Hei!

Jeg driver med rapportskriving i kveld, og jeg lurer litt på hvordan læreren kom frem til den utregningen og stoffet han gjorde.

Han veide ut 10g KCNS som han løste i vann og da fikk han ut blant annet SCN-
Hvordan får man det stoffet? Hvorfor blir det sånn? :oops:
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Heisann.

KSCN antar jeg at er et ion. Når man putter ioner i vann, så vil polariteten (ladningen) til vannet dele ionet opp i de to positive og negative delene. K er da Kalium som har ett elektron i ytterste skall (som er gitt bort før vannoppløsningen til SCN) og dermed har ladningen + (pluss). SCN er da nok Karbonitrogensulf-(vet ikke endelsen) som tilsammmen har 15 elektroner i sine ytterste skall, men med Kalium sitt får 16 og oktettregelen blir oppfylt (2x8=16), som gir dem ladningen - (minus). Så man sitter igjen med K+(aq) og SCN-(aq) (aq = løst i aqua=vann)
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Her ble det litt rot.

1) KSCN er et salt. De positive og negative delene er ioner.

2) $SCN^{-1}$ heter tiocyanat. Grovt sagt har vi "cyan" fordi cyanid er CN, "-at" skyldes oksygenet i $OCN^{-1}$ og "tio-" betyr at svovel har tatt plassen til oksygen.
kjemienstemmer

Hei og tusen takk for svar begge 2!

Da har læreren skrevet feil når han skrev KCNS? Jeg er helt med på at KSNC kan bli til K+ og SNC- :D
Skjønte bare ikke hvordan man kunne få "SCN ut fra saltet KCNS" hehe!
Kjemienstemmer

Hei igjen!
Hva vil skje om man tilsetter syre (HCl) til denne likevekten: Fe3+ + SCN- ---> FeSCN2+

:)
Svar