Finans - Trenger hjelp til beregning av effektiv rente?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann alle sammen,

Jeg har noen oppgaver hvor jeg skal regne om kvartalsvis rente til effektiv rente. Eller andre terminer som f.eks månedlig rente.

Formelen er da: effektiv rente p.a. = (1 + Rk)^k - 1

Hvor Rk er terminrenten.

Oppgaven (og lignende) jeg ikke skjønner er som følger.

En bedrift har løpende avtale om kassekreditt. Avtalen innebærer en limitprovisjon på 0,5 % per kvartal og en rente på 3,8% pr kvartal. I henhold til avtalen kan bedriften låne inntil kr 400 000 i banken. Bedriften regner med en gjennomsnittlig utnyttelsesgrad på 80%.

Hva er effektiv rente på kassekredittlånet?

Fasiten sier:

Den kvartalsvise renten på kassekreditten er lik 3,8 % + (0,5/0,8) = 4,425% (for en utnyttelsesgrad på 80%).

Jeg skjønner ikke leddet (0,5/0,8)? Hva skjer der?

Selv har jeg funnet en annen måte å regne det ut på:

80% utnyttelse betyr at kr 320 000 er brukt og rente på det blir kr 12 160 per kvartal.

Limitprovisjonen skal betales av kreditten som er innvilget, ikke den som er brukt. Mao, 400 000 * 0,005 = 2000

Samlet rentekostnad per kvartal er da 14 160.

Dette blir 14 160/320 000 = 4,425 %.

Men jeg skjønner altså ikke hvordan fasiten løser den og vil gjerne forstå om noen har peiling. :)

På forhånd takk!
Svar