Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Trenger hjelp med d) !! :) Med gjerne forklaringen. a), b), og c) har jeg klart :)
Vi skal sende et parti med postpakker. Sannsynligheten for at en pakke kommer fram neste dag, setter vi til .
a) Sett opp formelen for at pakker kommer fram neste dag.
b) Finn sannsynligheten for at akkurat pakker kommer fram.
c) Finn sannsynligheten for at eller flere pakker kommer fram.

d) Vi har behov for å sende så mange pakker at vi med 90 % sikkerhet kan vite at minst100 pakker kommer fram. Hvor mange pakker må vi da minst sende i utgangspunktet?

Svaret er 132 pakker
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev: Sannsynligheten for at en pakke kommer fram neste dag, setter vi til .
Tja.
Bilde
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Aleks855 skrev:
Gjest skrev: Sannsynligheten for at en pakke kommer fram neste dag, setter vi til .
Tja.

hihihihi ;-) :-)
Gjest

Hva var det som var morsomt? :(
Ville bare ha hjelp jeg :(

Klarte de andre utenom den siste, :(
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Se det jeg siterte. Du glemte å skrive va sannsynligheten var satt til.
Bilde
Gjest

hehehe, det er hva man kaller facepalm på min side :DDD

P = 0.80, altså sansynligheten for at pakken kommer fram neste dag.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Dersom du har sendt 120 pakker, så er sannsynligheten for at akkurat
100 kommer fram [tex]\left( \matrix{ 120 \cr 100 \cr} \right){0.8^{100}}{0.2^{20}}[/tex], enig?

Videre så er sannsynligheten for at 100 eller 101 eller 102, eller,..., eller 120
kommer fram [tex]\sum\limits_{k = 100}^{120} {\left( \matrix{ 120 \cr k \cr} \right){{0.8}^k}{{0.2}^{120 - k}}} \approx 0.2147[/tex].

Altså er det ikke nok med 120 pakker, for her blir det bare 21% sjanse for at 100 eller flere kommer fram. Klarer du å finne riktig tall(istedenfor 120) slik at summen over blir rett over 0.9?
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Gjest

Hei, og takk for ditt svar!

Jeg regnet på de to første utregningene du postet, og sier meg helt enig og skjønner den delen, men det siste bråstopper jeg helt på.
Det jeg også har prøvd tidligere var å løse en slags likning, og finne k i ditt uttrykk men fikk ingen tall ..... :(
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Den eneste måten jeg klarer å finne det ut på er å prøve meg ut med kalkulator, dersom eg bruker f.eks 150 får eg 0.99999, så dette er tydeligvis langt over hva som er nødvendig, så da kan jeg prøve med 135, osv. helt til jeg finner de to etterfølgende tallene som gir rett under 0.9 og rett over 0.9, da har du funnet riktig.

Du trenger en litt avansert kalkulator da, jeg bruker Microsoft Mathematics på pc'en.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Gjest

Ja, bruker TI interactive, en grafisk kalkulator på pc'en, men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal sette opp stykket :S
Svar