Sannsynlighet 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
stagg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2013 20:50

Jeg sliter med en oppgave jeg har fått...

"Resultater fra en spørreundersøkelse om oljeboring utenfor Lofoten viste at
○ 54% av de spurte var imot oljeboring.
○ 5% av de spurte hadde stemt på Venstre ved forrige valg.
○ 80% av de som hadde stemt på Venstre ved forrige valg var imot oljeboring.

a) Vis at 1% av de spurte ikke var imot oljeboring og stemte på Venstre ved forrige valg.

b) Systematiser opplysningene ovenfor i en krysstabell eller venndiagram.

c) Hva er sannsynligheten for at en av de spurte ikke stemte på Venstre og var imot oljeboring.

d) Hva er sannsynligheten for at en som ikke var imot oljeboring stemte på venstre"


Det jeg da lurer på er om noen kan hjelpe meg med å formulere spørsmålene på en annen måte, fordi måten det står
skrevet på nå, skjønner ikke jeg så mye av.
Math1997

a) 5% stemte venstre, og 20 % av disse var FOR oljeboring (siden 80 var imot)
Da skal du ganske enkelt bevise dette. (Gjør om til desimaltall, og faktoriser)

b) Se hvordan du setter opp en krysstabell her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=599

c)
Da kan du bruke opplysningene du fikk til å lage en krysstabell :) (Bare les av fra tabellen så har du svaret, ikke noe regning)

d)
Det er 46 som var FOR oljeboring, derav 1 fra partiet Venstre. (Her røpet jeg mye....)

1/46 = 2,17 %


Håper du skjønte litt mer nå :)
hyggh

Forklar nærmare!!!
Gunnbjørg

Hvordan kan vi vise at 1 % av de spurte var for oljeboring og stemte på Venstre? Forstod ikke helt hva du mente. Og hva skal jeg sette hvor i krysningstabellen..? :mrgreen:
Lucky

Det er vel lettere å lage et venndiagram enn krysstabell. Lag to mengder A og B, der A = stemmer venstre, B = ikke imot oljeboring. Det er området de har til felles vi er ute etter.
Finner sannsynligheten ved å bruke P(A[tex]\cap[/tex]B).
P(A[tex]\cap[/tex]B) = 5% x 20% = 0,05 x 0,20 = 0,01 = 1%
Svar