Sammensatte forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mathboy12
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 12/09-2013 20:30

Du spiller yatzy og kaster fem terninger.
a) hva er sannsynligheten for at du får fem enere?
b) Hva er sannsynligheten for at du får yatzy, dvs like mange øyne på hver av terningene?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mathboy12 skrev:Du spiller yatzy og kaster fem terninger.
a) hva er sannsynligheten for at du får fem enere?
b) Hva er sannsynligheten for at du får yatzy, dvs like mange øyne på hver av terningene?
Vis hva du har prøvd selv. Hjelper deg gjerne, men du må ta i et tak selv ;)
Bilde
Mathboy12
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 12/09-2013 20:30

tenkte bare slik
(1:6)^5
men det stemmer ikke med fasiten
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mathboy12 skrev:tenkte bare slik
(1:6)^5
men det stemmer ikke med fasiten
Det virker riktig fra mitt ståsted. Hva sier fasiten da?
Bilde
Mathboy12
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 12/09-2013 20:30

Fasiten sier 0,013 altså 1,3 %. Men kalkulatoren viser 1,286 * 10^-4. Er dette det samme?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er det samme, ja. Fasiten har runda av 1.286... til 1.3.

Bare gang dette med 100% for å få det i prosent.

$1.3 \cdot 10^{-4} = 0.00013 = 0.013\%$
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Aleks855 skrev:
Bare gang dette med 100% for å få det i prosent.
Mener ikke å være pirkete ( :) ), men synes dette er en litt interessant problemstilling: Når en skal gjøre om fra desimaltall til prosent, skriver mange at de ganger med [tex]100\%[/tex]. Men vi er vel alle enige om at [tex]100\%=1[/tex]? Skrivemåten er forståelig, men i mine øyne litt feil. Eller hva?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

skf95 skrev:
Aleks855 skrev:
Bare gang dette med 100% for å få det i prosent.
Mener ikke å være pirkete ( :) ), men synes dette er en litt interessant problemstilling: Når en skal gjøre om fra desimaltall til prosent, skriver mange at de ganger med [tex]100\%[/tex]. Men vi er vel alle enige om at [tex]100\%=1[/tex]? Skrivemåten er forståelig, men i mine øyne litt feil. Eller hva?

Det er vel helt fint. "Prosent" betyr "per hundre" som er det samme som $\frac1{100}$ så når vi sier at vi ganger med 100% så er det det samme som å si at vi ganger med $100\% = 100 \cdot \frac1{100} = 1$. Vi bare får en ny "måleenhet" i form at prosenttegnet.
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Men for å gå fra desimaltall til prosent, må en jo gange med 100 (og ikke 100%=1)? Ganger du med 100%, gjør du i praksis ingenting.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

skf95 skrev:Men for å gå fra desimaltall til prosent, må en jo gange med 100 (og ikke 100%=1)? Ganger du med 100%, gjør du i praksis ingenting.
Det er riktig som alex sier. Man kan se på [%] som en slags annen enhet, og dermed tolke "100%" som $100\cdot [\%]$.

Det blir helt analogt med tilfellet når vi endrer enheter fra f.eks. meter til centimeter, der sammenhengen er at 1[m]=100[cm], så $1=\frac{100[cm]}{1[m]}$, og når vi gjør om fra meter til centimeter kan vi gange med denne faktoren: F.eks. $3.2[m]=3.2[m]*1=3.2[m]*\frac{100[cm]}{1[m]}=320[cm]$.

For desimaltall over til prosent blir det da 0.032=0.032*1=0.032*100[%]=3.2[%].

(årsaken til at jeg har bruk [] er bare for å understreke at det er snakk om enheter/symboler som behandles på samme måte som x,y,z etc)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Ja, det gir jo mening, men føler likevel min tankegang også er en mulig tolkning (ikke at Aleks' er feil)? Altså at en kunne, dog litt sært, ha skrevet "gange med 10 000%".

Og hva med slike tilfeller; [tex]100+10\%[/tex], er dette lik [tex]100+0,1=100,1[/tex] eller [tex]100+10=110[/tex]? Jeg vil mene det første.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

skf95 skrev:Ja, det gir jo mening, men føler likevel min tankegang også er en mulig tolkning (ikke at Aleks' er feil)? Altså at en kunne, dog litt sært, ha skrevet "gange med 10 000%".

Og hva med slike tilfeller; [tex]100+10\%[/tex], er dette lik [tex]100+0,1=100,1[/tex] eller [tex]100+10=110[/tex]? Jeg vil mene det første.
Hver gang vi regner med prosent så må vi gjøre en antagelse. Det kan vaere f.eks: anta at 100%=32. Da følger det at 10%=3.2 og at 100%+10%=35.2 og at 100 + 10% = 103.2.

Som oftest er antagelsen implisitt, det blir antatt at man forstår det forfatteren mener, men det leder jo også ofte til misforståelser.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Svar