(2P) 2gradsfunc - finne x for gitt verdi av f(x) PÅ CALC

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Larsern

Hei. Holder på med 2P, og sliter litt med en oppgave her.
Oppgaven står på side 163 i Sinus 2P-boken, Oppgave 5.65.

Oppgaven er under temaet "Kjennetegn ved funksjoner", hvor det dreier seg om å finne funksjonsuttrykk som passer best til gitt sett med verdier.
I denne oppgaven, er det ulike lengdemeter på hopp, som er gitt i ulike årstall i en tabell.
År etter 1800 (x).. fra 1800 til 2011 - meter f(x) fra 9,5 til 246,5.

Jeg fant at en andregradsfunksjon [f(x)= 0,01x^2 - 0,32x +7,38] // og en eksponentialfunksjon [f(x)= 8,06*1,02^x] var de som passet best. For å finne ut dette, plotter man inn hele den oppgitte tabellen inn i STAT-funksjonen på casio kalkulatoren.
Så kommer det jeg lurer på: Oppgave f) Finn ut når rekorden blir 300m med hver av de modellene du har valgt.
Det jeg lurer på her, er hvordan jeg skal kunne gjøre dette på calc? Prøver jeg GRAPH-funksjonen, får jeg helt på tryne svar. Og det er ikke mulig å gjøre dette i STAT-funksjonen såvidt jeg har skjønt. Hvordan kan jeg da gjøre det?
Jeg vet det er enkelt å gjøre det i GeoBra, men man har jo ikke lov til å bruke PC på eksamen.. så hvordan kan jeg gjøre det digitalt med calc?

Håper på svar.
Svar