Geogebra på R2-eksamen som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Brita

Må man kunne Geogebra til R2-eksamen når man er privatist i Oslo?
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Jeg mener ikke det, skal selv ta privatisteksamen i R2 nå. Allikevel vil jeg si at det er en enorm hjelp fordi det sparer masse tid, du kan bruke programmet som fasit og når det står løs ved regning; er det godkjent å bare skrive inn likningen på svararket sammen med "Geogebra" , "et par stikkord" og så føre inn løsningene som programmet gav deg.

Eksamen blir noe helt annet, men hvis du er god nok i matte kan du klare deg med en kalkulator.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Jeg anbefaler deg å lære Geogebra, trenger du hjelp av noe slag er det bare å spørre her på forumet. En som heter skf95 er spesielt god på det, og han er ofte inne og hjelper på forumet. Det beste er nok å laste ned versjon 5, fordi den har 3D koordinatsystem som kommer godt med i vektorregningen.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

I R2 forventes det at du behersker digitale hjelpemidler. Helt konkret skal du kunne "finne og analysere rekursive og eksplisitte formler for tallmønstre med og uten digitale hjelpemidler", "summere endelige rekker med og uten digitale hjelpemidler" og "løse differensiallikninger og tegne retningsdiagrammer og integralkurver, og tolke dem ved å bruke digitale hjelpemidler". (Uttdrag fra kompetansemålene).

I så måte du ikke kunne Geogebra. Det finnes andre alternativer, som f.eks. Autograph. Tidligere har Autograph vært best med tanke på å regne algebraisk (mens Geogebra i større grad jobbet numerisk). Men de senere årene har Geogebra blitt langt bedre og er min klare favoritt. Spesielt er CAS-funksjonaliteten nyttig på eksamen del 2.

Riktignok har ikke dagens versjon av Geogebra støtte for geometri/vektorer i rommet. Det finnes en betaversjon (mulig den har kommet i endelig versjon 5 nå?), men den har jeg ikke selv prøvd. Jeg bruker derfor Autograph til 3D-regning, og Geogebra til alt annet.

Som Zewadir sier kan ofte digitale verktøy gjøre tilnærmet hele oppgaven for deg. Fra eksamensveiledningen (ligger på nettet, bare google det) framkommer det at:

"Vedd formuleringer som ”Finn ...”, ”Løs ...” og ”Bestem ...” legges det ikke opp til bestemte framgangsmåter eller spesielle hjelpemidler. Eleven kan velge å løse oppgaven grafisk, ved regning (algebraisk) eller ved å benytte ulike kommandoer i et digitalt verktøy. Her har eleven full metodefrihet." - Så lenge du forklarer hva du gjorde, kan du altså la f.eks. CAS i Geogebra gjøre jobben for deg og likevel få full uttelling :) Videre står det

"Del 2 kan inneholde oppgaveformuleringer som "Finn/Løs/Bestem/Vis ... ved regning" eller "Regn ut ...". Dette betyr at løsningen av oppgaven skal redegjøres for algebraisk. Det vil si at elevene ikke kan måle, lese av eller løse oppgaven grafisk. Eleven må løse oppgaven ved utregning." - Min tidligere lærer mente at en da kan bruke digitale hjelpemidler til å løse oppgaven, så fremt du benytter en ikke-grafisk metode. Er litt usikker på om dette holder, noen som vet sikkert?


Uansett er i hvertfall Geogebra en god fordel. Riktig nok er det "kommandobasert" i den forstand at du hvis du f.eks. skal derivere et uttrykk, må du skrive en kommando etterfulgt av uttrykket. Et integraleksempel er "Integral[x^2+3x]". Men vær ikke redd, bare begynn å skrive "Int..." så kommer resten opp :) Om du likevel ikke liker slikt, kan du vurdere Wiris - et program der du gjør ulike beregninger på en slik visuell måte du ville skrevet det på papir (men programmet er langt fra komplett nok til å erstatte Geogebra!).

I dag lærer en vel Geogebra fra ungsomsskolen, så hvis du ikke har vært borti programmet før, er det kanskje mye å sette seg inn i fram mot 17. mai (er vel det som er datoen, om jeg husker rett). Legg derfor ikke alt for stort fokus på å lære deg noe helt nytt, ettersom du fint kan komme deg gjennom eksamen uten. At det stiller krav til å kunne digitale hjelpemidler i R2 betyr ikke nødvendigvis at det kommer en slik oppgave på eksamen.

Youtube har alltid mange gode videoer - sikkert også om Geogebra. Ellers må du jo bare spørre her på forumet - mange som kan hjelpe her. Lykke til :)
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

skf95 skrev:"Del 2 kan inneholde oppgaveformuleringer som "Finn/Løs/Bestem/Vis ... ved regning" eller "Regn ut ...". Dette betyr at løsningen av oppgaven skal redegjøres for algebraisk. Det vil si at elevene ikke kan måle, lese av eller løse oppgaven grafisk. Eleven må løse oppgaven ved utregning." - Min tidligere lærer mente at en da kan bruke digitale hjelpemidler til å løse oppgaven, så fremt du benytter en ikke-grafisk metode. Er litt usikker på om dette holder, noen som vet sikkert?
Min lærer på Bjørknes sa at det krevde CAS (computer algebra system) når det stod ved regning.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg må bare si at jeg synes det er noe dritt. Jeg husker vi såvidt touchet innpå noe GeoGebra-greier og wmMaxima eller noe slikt, da jeg gikk VGS for et par-tre-fir-fem år siden. Jeg unngikk hele dritten, og skulket unna alle timer med dette, og droppet alle innleveringer og prøver med GeoGebra. Det var ikke så veldig mye, men jeg hatet det. Nå, derimot, ser jeg jo at det flyter over av spørsmål og oppgaver hvor man MÅ bruke GeoGebra e.l... Glad jeg ikke går VGS nå og må gjennom det der. Skjønner at digital kompetanse blir viktigere og viktigere, men at det skal ta såpass mye tid fra mattefag på VGS... Nei. Off. Takk for meg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Realist1 skrev:Jeg må bare si at jeg synes det er noe dritt. Jeg husker vi såvidt touchet innpå noe GeoGebra-greier og wmMaxima eller noe slikt, da jeg gikk VGS for et par-tre-fir-fem år siden. Jeg unngikk hele dritten, og skulket unna alle timer med dette, og droppet alle innleveringer og prøver med GeoGebra. Det var ikke så veldig mye, men jeg hatet det. Nå, derimot, ser jeg jo at det flyter over av spørsmål og oppgaver hvor man MÅ bruke GeoGebra e.l... Glad jeg ikke går VGS nå og må gjennom det der. Skjønner at digital kompetanse blir viktigere og viktigere, men at det skal ta såpass mye tid fra mattefag på VGS... Nei. Off. Takk for meg.
Må si jeg er litt enig i det du sier om digitale hjelpemidler og GeoGebra.

-Digitale hjelpemidler bringer inn potensielt forstyrrende elementer i undervisningen.

-Det stiller meget store krav til læreren dersom det skal brukes effektivt.

-Det går på bekostning av den "rene" matematikken, som tross alt er kjernen i faget.

-Det kan gi feilaktig oppfatninger om det matematiske kunnskapsnivået til eleven.

Alt dette er argumenter for å skille ut bruk av digitale hjelpemidler fra de tradisjonelle matematikkfagene, i et eget fag. Dette faget bør undervises av lærere med spesialkompetanse i bruk av digitale hjelpemidler. Etter min oppfatning burde GeoGebra erstattes av noe som er mer relevant for videre studier. Det naturlig er Maple, Matlab og/eller Python.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Mulig Geogebra var annerledes da du (skulle) benyttet det for noen år siden. Jeg synes i hvert fall det er svært intuitivt og velfungerende. Dessuten blitt veldig rikt på funksjonalitet de siste årene.

Jeg er ikke helt enig at Geogebra (og andre tilsvarende digitale hjelpemidler) går på bekostning av den "rene" matematikken. Mye vil bidra til en bedre forståelse, f.eks. innen funksjonsdrøfting. Min oppfatning er imidlertid at veldig lite tid brukes i den videregående skolen til opplæring i digitale hjelpemidler. Det favoriserer automatisk, hva skal jeg si, "datainteresserte-generelt-god-i-det-meste-av-software"-elevene. Men selv om det brukes lite tid på opplæring i programmer som Geogebra, er det ofte oppgaver på eksamen som åpner for bruk av det.

Grunnen til at det, etter min erfaring, brukes lite tid i timene på ulike digitale hjelpemidler, tror jeg skylder lærerens kompetanse. Mange, spesielt de litt godt voksne, er jo ikke vokst med data og unngår det derfor så mye som mulig. Jeg liker derfor tanken på et eget fag med digitale hjelpemidler, men tror det vil være vanskelig i praksis.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er egentlig litt glad i tanken på at studentene har, i det minste LITT ansvar for egen læring. Hvis læreren hadde brukt lite tid på å lære bort Geogebra, så er det enorm læring i det å lære det på egen hånd. Nå finnes det et hav av tutorials og how-to's på nettet for ethvert program, så man har mulighet til å bruke hva man vil av digitale verktøy. I ekstremtilfeller kan man tilogmed lære seg matlab til bruk på R2-eksamen.
Bilde
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det jeg reagerer mest på er at det er oppgaver hvor du må finne alskens egenskaper ved en funksjon ved hjelp av GeoGebra. Det vil si tvungen bruk av GeoGebra. Hjelper ikke at du kan derivere og integrere herfra til granskogen. Du kan sitte og skrible på papiret og ace alt som finnes av kalkulus i hele verden, men hvis du ikke fikser CAS og dra en slider til høyre og venstre, så får du feil på oppgaven. Jeg synes det er helt håpløst.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Har du noen konkret eksempel på oppgave der det kreves bruk av Geogebra? Står ikke i lærerplanen at en skal kunne Geogebra, så da kan jeg ikke forstå at de kan gi oppgaver som stiller krav til bruk av det?
kiko
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/03-2014 18:04

Jeg har aldri sett noen oppgave til eksamen som krever geogebra, men det er en stor fordel, spesielt ved tegning av grafer. Læreren jeg har i R1 sier at det fra neste år vil bli endringer i eksamensopplegget for R1 og R2. Del 1 vil bli utvidet til tre timer, og hvert oppgave i del 2 vil angi hvilket hjelpemiddel du skal bruke.
Svar