Samletråd for alle som har kommet opp i R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

R1-mannen

Hei,

Tenkte vi kunne diskutere oppgaver og gi hverandre tips. Er bare 4 dager igjen nå, men bedre sent enn aldri!

Har dere noen tips så skriv dem under her :D

:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg kan vel tipse om dette; http://udl.no/r1-matematikk i tilfelle det er interessant med video-forelesninger for kurset.
Bilde
R1-mannen

Aleks855 skrev:Jeg kan vel tipse om dette; http://udl.no/r1-matematikk i tilfelle det er interessant med video-forelesninger for kurset.
Tusen takk! Har allerede sett mesteparten av videoene, veldig hjelpsomme.

Men jeg har et spørsmål : Hvorfor er nærmeste avstanden fra et punkt ned på en linje når linjen fra punktet står normalt på linjen?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

R1-mannen skrev:
Aleks855 skrev:Jeg kan vel tipse om dette; http://udl.no/r1-matematikk i tilfelle det er interessant med video-forelesninger for kurset.
Tusen takk! Har allerede sett mesteparten av videoene, veldig hjelpsomme.

Men jeg har et spørsmål : Hvorfor er nærmeste avstanden fra et punkt ned på en linje når linjen fra punktet står normalt på linjen?
Aleks kan helt sikket forklare mer grunnleggende enn meg osv. men jeg kan prøve.

Hvis du prøver deg fram, kan du tegne en rett linje, også et punkt utenfor det. Hvis du vil finne avstanden fra et punkt til linja, så er det alltid lettest å finne den minste avstanden fra punktet til linja. Det er da når den opptrukne linja fra punktet står vinkelrett på den første linja. Det gjør dermed at du kan bruke enklere regneoperasjoner for å finne avstanden.
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Er det lov å skrive med kryssordpenn på eksamen, første gang jeg har kommet oppi matte eksamen?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Sitat:
"Del 1 av eksamen er papirbasert. Kandidatene skal skrive med blå eller svart penn. Unntaket er eventuelt konstruksjon av geometriske figurer. "

Hilsen UDIR.
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Ettersom det står blå eller svart penn trenger det ikke nødvendigvis bety kulepenn, må det? Kan det ikke være en kryssordpenn da, ettersom den er blå eller svart?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nå vet ikke jeg hva kryssordpenn er for noe (en du kan viske ut?) men hvis det er en blå eller svart penn kan du trygt bruke den på eksamen. :wink:
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Lektorn skrev:Nå vet ikke jeg hva kryssordpenn er for noe (en du kan viske ut?) men hvis det er en blå eller svart penn kan du trygt bruke den på eksamen. :wink:
Ja det er sånn penn som du kan viske ut med, og ettersom min er blå så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den på eksamen. Jeg føler at det å skrive med kulepenn er bortkastet tid, fordi jeg skriver alltid mye feil og hvis jeg skal kladde først tar det en del tid. På tentamen skriver jeg alltid med blyant så jeg er ikke vandt med å skrive med kulepenn. Hva gjør folk for å spare mest tid på eksamen egentlig når de skriver med penn?

Det er vel mer enn bare kulepenn som går under ordet penn?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Kryssordpenn er lov, så lenge den er sort eller blå. Kryssordpenner fungerer vel ganske dårlig når du skal skrive på gjennomslagspapir - noe jeg har sett bli gjort som lærer, men aldri som sensor...
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ikke ukjent problemstilling at man på prøver og heldagsprøver får skrive med blyant, og så kommer eksamen...
Hvis du skriver med penn og ser at noe er feil kan du bare sette en (enkel) strek over, og fortsette der du slapp. Det er helt akseptert av sensorene og gir mye bedre inntrykk enn å begynne å krote over eller prøve å rette opp det som evt er feil. 8-)
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Vaktmester skrev:Kryssordpenn er lov, så lenge den er sort eller blå. Kryssordpenner fungerer vel ganske dårlig når du skal skrive på gjennomslagspapir - noe jeg har sett bli gjort som lærer, men aldri som sensor...
Prøvde akkurat å skrive på sånn ark vi bruker på prøver, skjønner ikke helt hvorfor det fungerer dårlig, skriften går ikke igjennom arket.
R1-mannen

Aleks855 skrev:Jeg kan vel tipse om dette; http://udl.no/r1-matematikk i tilfelle det er interessant med video-forelesninger for kurset.
Hei ,

i hvor stor grad kan vi anta ting på eksamen? f.eks hvis jeg får en oppgave der jeg får oppgit sentralvinkelen og skal finne pereferivinkelen som spenner over samme bue. Må jeg da bevise at sentralvinkelen er dobbelt så stor som pereferivinkelen?

Takk :)
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Du trenger ikke bevise alle resultatene du bruker, nei. Da hadde eksamen blitt tøff, når det første du må gjøre er å utlede produkt- og kjerneregelen for derivasjon. ;)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Står det i formelboka så trenger du ikke å utlede det.
Bilde
Svar