Trenger litt hjelp plz !!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Notorious

Bilde

Bilde

Bilde


Kunne vært bra hvis noen kunne hjelpe meg med disse oppgavene :oops:
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Begynn med å legge ut hva du selv har gjort, hva du tenker og hva du stusser eller har problemer med :)
Gjest

Har bare gjort de 2 første oppgaver på ''Oppgave 1'' stresser absolutt med alt
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Stikkord:
c) 1: Pytagoras
c) 2: Areal på 2 forskjellige måter
Gjest

Kunne noen forklare meg hvordan kan jeg finne høyden som er vist på figuren på oppgave 1C (2) ? :idea:
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Skjønte du ikke tipset mitt? OK:
Klarer du å regne ut arealet av trekanten? Det regner jeg med du gjør. :wink:
Så kan du prøve å regne ut arealet på en litt annen måte (snu litt på arket hvis du ikke ser det). Arealet er jo ikke forandret så da får du en likning der høyden du søker er eneste ukjente.
Gjest

6^2 + 8^2 = 10^2 først så brukte jeg pytagoras setningen, men no klarer jeg ikke finne høyden, h^2 = 10x - x^2 er det riktig ?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Bra!
Arealet regner du ut som 0.5 * høyden * grunnflaten.
Siden du i a) fant ut at trekanten er rettvinklet kan du lese av grunnflate og høyde direkte på figuren, og regne ut arealet.
Nå har du en tredje side i trekanten (hypotenusen). Hva om du vrir på arket slik at den blir grunnlinjen. Hva er høyden da?
Gjest

h^2 = 10x - x^2

x^2 + h^2 = 6^2

(10 - x)^2 + h^2 = 8^2

h = 4.8

Er det riktig ?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Jeg skjønner ikke utregningen din.
Er det to ulike likninger du har og hva er x?
Svar