Matteeksamen matte 1t - dårlig resultat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Hei sann! :D

Vurdere at jeg skulle gå opp til privatisteksamen i matematikk 1t. Er det noen som har hatt erfaring med å ta opp matematikk som privatist? Velger man selv om man skal ta opp enten i høst eller i vår. Eller er det slik at det er tilfeldig??? :roll:

Har det skjedd at man fikk samme karakteren? gått ned? Og hvis en har gått ned blir den karakteren som man hadde likevel byttet? Det er jo dumt å gå ned , etter at en har betalt og øvd så mye, men likevel er det vel sannsynlig at det skjer. :shock:

Har det skjedd at man fikk mye bedre enn det de forventet ? Altså håpet på en 4'er og fått en 6'er ? Bare et eksempel altså. :)

Hadde ekamen i 1t i vår 2014 men ikke som privatisk, men ble ikke i det hele tatt fornøyd med den stygge karakteren, :oops: og ønsker og håper på å forbedre denne karakteren. Tydeligvis satt jeg høye forventninger av meg selv. Ikkje lurt det , nei. Uff! Både foreldrene mine og meg er skuffet.

Hva vil bli byttet om man tar opp eksamen? Standpunkt karakteren eller eksamen ?

Takk for svar ! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tar du opp blir den beste karakteren stående. Standpunkt og Eksamen blir byttet om til
en karakter. Så 2 femmere blir byttet til en sekser, eller en femmer etc. Mener du velger
selv når du melder deg opp. Meldeg du deg opp på høstsemsteret tar du eksamen høst.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Husk at ny eksamensordning gjelder fra 1.1.2015. Det betyr at hvis du melder deg opp i høst følger du gammel ordning.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Er så lenge siden jeg har gått på videregående.
Hva innebærer ny ordning?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Nebuchadnezzar skrev:Er så lenge siden jeg har gått på videregående.
Hva innebærer ny ordning?
I de mest teoretiske matematikkfagene, i følge UDIR:

Del 1: 3 timer, istedenfor 2 timer
Del 2: 2 timer, istedenfor 3 timer.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det blir som nevnt 3 timer uten hjelpemidler og 2 med. Men mye viktigere er at med ny ordning klarer du ikke eksamen med kalkulator da det kommer oppgaver som krever bruk av graftegner og CAS-verktøy.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Spørsmål:
Når man skal skrive klage, kan man laste ned dokumentet også fylle ut informasjonen på PC'en skrive ut OGSÅ skrive under? Eller må alt fylles ut med penn?

Underskrift må selvfølgelig.
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

TAkk FOR SVARENE. :D men jeg lurer også på det er skrevet :

- Men mye viktigere er at med ny ordning klarer du ikke eksamen med kalkulator da det kommer oppgaver som krever bruk av graftegner og CAS-verktøy.

Mener du at på del 1 om det kommer en oppgave som trenger hjelp av cas/graf. Hva skal man bruke da ? Men hvorfor kommer det da slike oppgave på del 1, er ikke det vanlig at sånne oppgaver kommer vanligvis på del 2. Om det kommer da, hva kan man bruke ?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

ThomasSkas skrev:Spørsmål:
Når man skal skrive klage, kan man laste ned dokumentet også fylle ut informasjonen på PC'en skrive ut OGSÅ skrive under? Eller må alt fylles ut med penn?

Underskrift må selvfølgelig.
Tenker du klage som VGS elev eller som privatist? Da jeg klagde sendte jeg bare et word-dokument via epost til fylkeskommunen (ingen underskrift) med klagen og fikk bekreftelse via epost at klagen var mottatt. Skrev navn, fødselsnummer og kandidatnummer, resultat fra eksamen og fagkode. De bruker ikke tid på å lese innholdet i klagene, så er ikke nødvendig å skrive masse :)
schoolkid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/06-2014 10:22

Takk! :D
Svar