Fysikk2 eller R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
GjestP

Jeg begynner i 3.vgs etter sommeren, og har valgt R2 og Kjemi2 (+tysk).
Jeg fikk 2 på R1-tentamen og 3 på R1-eksamen. I fysikk fikk jeg 4.

Hva er lurest å ta av meg da? :roll: Har jo hørt at Fysikk2 er noe av det vanskeligste, og at
R2-matten er enklere enn R1... Føler fysikk genrellt er mer interessant.
Har forresten R2-boka med meg i sommer om jeg skulle forberede meg til R2 men..
Så hva er "enklest" av R2 og Fysikk2?
GjestP

Fikk forresten 4 på alle andre prøver i R1-matten.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

R2 er vel litt mer mengdetrening enn det fysikk 2 er. I fysikk 2 må du forstå ulike situasjoner, det må du forsåvidt i R2 også, men i større grad i fysikk 2.

Ut ifra det jeg føler, så vil jeg si at R2 er enklere enn fysikk 2, grunnet at det er så mange lover og komplekse ideer om forskjellige ting i fysikk 2. Men R2 er IKKE enklere enn R1, det krever mye mer forståelse og arbeid. Hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje valgt fysikk om det er det du synes er mest artig. Men det er lettere å regne fysikk 2 med grunnlag fra R2.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hvis du skal velge, ville jeg anbefalt R2. Det er ikke så mange studier som krever fysikk 2, men R2 er et krav noen steder. Det at R2 er lettere enn R1 tror jeg ikke helt stemmer. Min erfaring, etter å ha gjort ganske mange eksamener i den siste tiden er at:
- R1 har lettere stoff, men eksamene krever gjerne noen kreative løsninger som kan være vanskelige å finne frem til under press.
- R2 har generelt mye vanskeligere stoff og pensumet er større, men eksamene skal være greie å løse for den som har gjort en del oppgaver i boka.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
GjestP

Kanskje jeg bare skal holde meg til R2 da, med tanke på at Fysikk 2 kan ha litt større utfordringer med både forståelse og matte fra R2..
Så hvis jeg bare jobber nok så skal jeg klare R2? Selv om det er vanskeligere enn R1 som jeg knapt fikk 3 i? Jeg vil jo aller heldst ha minst 4 i standpunkt i R2 isåfall
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

GjestP skrev: Så hvis jeg bare jobber nok så skal jeg klare R2?
Ja. Det er slik ordet "nok" er definert.
Bilde
Johan-Nes

Aleks855 skrev:
GjestP skrev: Så hvis jeg bare jobber nok så skal jeg klare R2?
Ja. Det er slik ordet "nok" er definert.
Haha. Er ikke ofte jeg ler her inne, men der lo jeg godt. :)

Har ikke hatt fysikk 2, men r2 er opptakskrav mange plasser så det er et lurt valg. Vet ikke om et eneste studie som har fysikk 2 som opptakskrav?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ingen har det som krav, da ikke alle videregående skoler tilbyr FY2 som valgfag.
Om jeg absolutt måtte velge ville jeg valgt R2, av samme grunn som ovenfor at et
fåtall studier krever dette. I tillegg til at det gir noe større matematisk innsikt

Velger en dog et studium innen fysikk, for eksempel "Fysikk og Matematikk - sivilingeniør"
eller noe i de baner, vil jeg si det er essensielt å ha hatt både Fy2 og R2. Det er oppfriskning
i begynnelsen, men denne vil nok gå altfor fort om en skal ta ting fra begynnelsen.

Angående Kjemi, er nok Fysikk noe mer relatert. Men det kommer ann på hvor dypt
du går ned i stoffet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

GjestP skrev:Så hvis jeg bare jobber nok så skal jeg klare R2? Selv om det er vanskeligere enn R1 som jeg knapt fikk 3 i? Jeg vil jo aller heldst ha minst 4 i standpunkt i R2 isåfall
Jeg håper du er inneforstått med at minimum 4 i R2 krever veldig mye mer innsats gjennom hele skoleåret fra din side enn en svak 3'er i R1. :roll:
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Jeg ville valgt R2 (av samme grunner som nevnt over i forhold til studier). Men det er viktig at du ser arbeidet som kreves for å oppnå 4 eller bedre i R2.
R1 pensum bør sitte godt og du bør være motivert til å jobbe godt og mye med det nytt pensum i R2. Mengdetrening er et godt tips i et fag som dette. Jobb i sommer med boka du har og jobb jevnt med oppgaver/eksamensoppgaver gjennom hele skoleåret.
GjestP

Men da blir det nok R2 på meg. Er veldig motivert til å jobbe masse med R2 for å oppnå en karakter
jeg er fornøyd med, med tanke på karakteren i R1. Selv om jeg jobbet sinnsykt hardt og mye for å få den
3'eren på eksamen. Det er mye nytt i R2, men med NOK arbeid skal det nok gå tilslutt 8-)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

GjestP skrev:Men da blir det nok R2 på meg. Er veldig motivert til å jobbe masse med R2 for å oppnå en karakter
jeg er fornøyd med, med tanke på karakteren i R1. Selv om jeg jobbet sinnsykt hardt og mye for å få den
3'eren på eksamen. Det er mye nytt i R2, men med NOK arbeid skal det nok gå tilslutt 8-)
Du sier at du jobbet veldig hardt i R1 og lå normalt på 4 og fikk 2 på tentamen. Dette sier meg at du har gjennom kurset tilegnet deg veldig mye kunnskaper, som ikke bør glemmes til R2. Dette vil du få igjen for. I R2 bør du huske hvordan du anvender kunnskapen din innenfor algebra, funksjonsdrøfting, derivasjon osv.
Samt det du lærte i trigonometrien i 1T. Å huske disse tingene vil hjelpe deg veldig mye, ikke minst på forståelsen, men også tidsbruken per emne og det å få gjort unna ting raskere. ;)
Svar