Hva betyr "associativity"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bjørn Olav

Hei, jeg finner ikke ut hva associativity er. Eller hva det betr på norsk..

Fant en artikkel om d på wikipedia men skjønte ikke stort av det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Associative

Er ikke sikker på om dette er videregående ting eller høyskole.

Men er det noen som kunne forklart hva dette er?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Det er asossiativt på norsk, og innebærer at rekkefølgen du utfører regneoperasjonene i, ikke har noen betydning.

F.eks vil 5 + 3 + 2, være asossiativt, fordi du vil få akkurat det samme svaret om du starter med å legge sammen 5 + 3, eller 3 + 2. Svaret vil uansett bli 10.

Derimot er 5 + 3 * 2, ikke assosiativt. Dette kan jeg vise ved å bruke paranteser. Ved å skrive det på denne måten, får jeg (5 + 3) *2 = 8 * 2 = 16. Dersom jeg setter parantesen et annet sted, vil jeg få et annet svar:
5 + (3*2) = 5 + 6 = 11.

For å si det enkelt, så kan du ikke endre svaret ved å sette inn paranteser, dersom et stykke er assosiativt.

Jeg har ikke studert pensumet fra videregående, men vil si det er en fordel å vite hva det vil si at noe er asossiativt. Senere vil du få enda større bruk for denne egenskapen.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

LGO skrev:Det er asossiativt på norsk, og innebærer at rekkefølgen du utfører regneoperasjonene i, ikke har noen betydning.

F.eks vil 5 + 3 + 2, være asossiativt, fordi du vil få akkurat det samme svaret om du starter med å legge sammen 5 + 3, eller 3 + 2. Svaret vil uansett bli 10.

Derimot er 5 + 3 * 2, ikke assosiativt. Dette kan jeg vise ved å bruke paranteser. Ved å skrive det på denne måten, får jeg (5 + 3) *2 = 8 * 2 = 16. Dersom jeg setter parantesen et annet sted, vil jeg få et annet svar:
5 + (3*2) = 5 + 6 = 11.

For å si det enkelt, så kan du ikke endre svaret ved å sette inn paranteser, dersom et stykke er assosiativt.

Jeg har ikke studert pensumet fra videregående, men vil si det er en fordel å vite hva det vil si at noe er asossiativt. Senere vil du få enda større bruk for denne egenskapen.
Ah! Tusen takk det hjalp godt på :D
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Bare hyggelig :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar