Side 1 av 1

Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 21:31
av eulertallet
Hei, trenger litt hjelp med oppgave 1.302 b) fra coSinus R2.

Finn de bestemte integralene:

[tex]\int_{0}^{4} x \sqrt{x}\, dx[/tex]

Vet forsåvidt at [tex]\sqrt{x} = x^{\tfrac {1}{2}}[/tex], men vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre siden det står gange mellom x og [tex]^{\sqrt{x}}[/tex]

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 21:41
av claves
Kan du trekke sammen $x\cdot x^\frac{1}{2}$ til én potens? :)

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 21:52
av eulertallet
Blir det [tex]x\tfrac{2}{2} * x\tfrac{1}{2} = x\tfrac{2}{2}+\tfrac{1}{2} = x\tfrac{3}{2}[/tex] ?

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 21:58
av Vaktmester
Blir vel enda riktigere om du skriver det slik:

$x^{\tfrac{2}{2}} \cdot x^{\tfrac{1}{2}} = x ^ {\tfrac{2}{2}+\tfrac{1}{2}} = x ^{\tfrac{3}{2}} = x^{1.5}$


(men det ser ut som om du har skjønt hva claves mente)

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 22:01
av eulertallet
Ja, er ikke helt fortrolig med tex-editoren enda. Eller om du mener x^1.5 så blir vi lært opp til å bruke brøker

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 22:26
av Vaktmester
eulertallet skrev:Ja, er ikke helt fortrolig med tex-editoren enda. Eller om du mener x^1.5 så blir vi lært opp til å bruke brøker
Mulig det er lurt. Jeg har ikke tenkt over det problemet før. Kanskje læreren din ønsker å unngå at elevene avrunder eksponenten?

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 22:33
av eulertallet
Tror det har noe med at vi skal finne eksakte løsninger på veldig mange av oppgavene, og de fleste fasitsvarene er også skrevet i brøk. Har vel egentlig alltid brukt brøk i eksponent på vgs. Det er jo også lurt om man skal gjøre om til kvadratrot:
Bilde

Re: Integrasjonsoppgave

Lagt inn: 24/09-2014 23:03
av Vaktmester
Da tenker læreren din kanskje et hakk lenger enn meg, når jeg har undervist dette (begynner å bli noen år siden nå). Jeg tenker at det er lettere å i alle fall starte med med $ \int x^{1.5} dx = \frac{1}{1.5 + 1} x^{1.5 + 1} + C$ og så kanskje gå videre til brøker etter hvert. Litt for mange av elevene jeg underviser snubler litt for ofte hvis de må begynne med brøkregning samtidig som alle hjernecellene er opptatt med å integrere...