Forenkling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Skriv dette uttrykket så enkelt som mulig

2lnx^3 - 3ln(3x^2) + ln(3x)
Gjest

sin^2 x = 0.5sinx
Gjest

Tabellen viser tallet p[ alfapartikler y fra et radioaktivt stoff som blir registrert i løpet av 10 sekund på en geigerteller x minutt etter at målingene startet.

x 0 1 2 3 4 5 6
y 890 648 506 379 272 201 159

a) Lag en tabell som viser sammhørende verdier av x og ln y.

b) Fremstill disse verdiene i et koordinatsystem med logaritmisk skala på andreaksen, tegn den beste rette linjen gjennom punktene og finn ligningen for denne linjen.

c) Bruk denne ligningen til å finne den eksponentialfunksjonen som passer best til dataene i tabellen.

d) Bruk eksponentiell regresjon på lomnmeregneren til å finne den eksponentialfunksjonen som passer best. Sammenlign med den funksjonen du fant "for hånd" i punkt c.

e) Hva er halveringstiden for strålingen?

Fikk denne på tentamen idag, noen som vil bidra med en løsning så jeg kan se om jeg har regnet rett.
Gjest

Beklager at de ble postet flere oppgaver i en enkel post, jeg fikk litt problemer med nettleseren isted.
Gjest

Ingen hjelp å få?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

2lnx^3 - 3ln(3x^2) + ln(3x)

Skal bare forenkle her, ikke noe hokus pokus. husk å repetere regneregler for logaritmer (de gjelder også for naturlige logaritmer)

2 lnx^3 er 2*3 ln x
Svar