Nøyaktig 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Heiiiiiiii

Er det en formel for sannsynligheten for nøyaktig 1?

Oppgaven er liksom
Eva og Thi arbeider i samme firma. Sannsynligheten for at Eva er til stede på kontoret sitt er 0,85. Uavhengig av Eva er sannsynligheten for at Thi er til stedet på kontoret, lik 0,92. (forresten, hvordan ville det vært om det var avhengig hæ)
b) Hva er sannsynligheten for at nøyaktig én av dem er til stede på kontoret sitt?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hva er det egentlig du spør om?
Er det om sannsynligheten i oppgaven er 1 så er svaret nei.
Er det om det finnes noen sannsynlighet som er lik 1 så er svaret ja.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

På hvor mange måter kan nøyaktig 1 av dem være på kontoret? Jo, på to måter; Enten at Eva er der men ikke Thi, eller at Thi er der men ikke Eva. Løsningen på oppgave b) blir da summen av disse to sannsynlighetene. Klarer du å regne ut sannsynligheten for de to enkelttilfellene?

Videre kan du merke deg at vi har tre tilfeller; Ingen er på kontoret, 1 av dem er på kontoret, begge er på kontoret. Summen av sannsynlighetene for disse er lik nøyaktig 1. Var det dette du tenkte på øverst i innlegget ditt?
robinboy
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 18/10-2006 20:52

Hei!
Jeg tror du spør om en formel for at nøyaktig én er borte. Formel vet jeg ikke, men vi kan jo prøve å tenke oss litt om!

Sånn jeg ser det er det tre muligheter.
A. Begge er på jobb.
B. Begge er syke
C. En av dem er på jobb og en av dem er syke.(Det er denne vi skal finne)

Det letteste er å finne svaret på A og B. Da må jo resten av mulighetene være C!

P(begge friske) =
P(begge syke) =
P(nøyaktig én er syk) = 1 - P(begge friske) - P(begge syke)

Skjønner du dette, har du forstått det grunnleggende for sansynlighetsregning. spør om det er noe du lurer på. Det er litt vanskelig å forklare kort og godt skriftlig.
(Og har du lært å tegne et Venn-diagram ville jeg gjort det i starten. Det gir god oversikt!)

Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
Svar